سه‌شنبه , آوریل 23 2024

💎 نسبت بیت المقدس و امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف – بخش دوم

💎 نسبت بیت المقدس و امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف – بخش دوم

🕌 پیروزی امام زمان عجّل الله تعالی فرجه بر سفیانی و هم پیمانان وی

🔹«مقدسی» جغرافی‌دان معروف قرن چهارم هجری در وصف این شهر می نویسد: «در میان شهرهای فلسطین بزرگ‌تر از آن نیست. بسیاری از قصبه‌ها از آن کوچک‌ترند چون اصطخر، قاین، فرما.نه سرد بسیار و نه گرم است…»

و جغرافی‌دان مشهور دیگری نیز در کتاب مهم خود «ممالک و مسائل»، از این شهر وصف زیبایی کرده است:

🔶«بیت المقدس، شهری بلند و خوش است بر سر کوه‌ها و هر که خواهد آنجا رود به هر جانب که باشد، بیت المقدس از موضع او بلندتر است…».(۱) در احادیث و روایات اسلامی نیز بر فضیلت این شهر تأکید شده است.

🔶 امام علی علیه السّلام فرمودند: «یک نماز در بیت المقدس معادل هزار نماز است.»(۲)

🔶و از میمونه مولالنبی بازگو کرده اند که گفت: یا رسول الله، ما را درباره بیت المقدس فتوا دهید، فرمودند: 📖«ارض محشر و منشر، آنجاست، بروید و نماز را در آن بگذارید و برای این نماز در آن، مثل هزار نماز در غیر آن است»، گفتم: اگر استطاعت آن را نداشته باشم، چه کنم؟ فرمودند: «روغن زیتی برای آن هدیه بنما که در چراغ آن بیفروزند، هر کس این کار را بکند، مثل آن است که به آنجا آمده است.»(۳)

احادیث دیگری نیز در مورد این شهر در کتب حدیثی شیعه و اهل تسنن آمده که می توان به کتب حدیثی همچون: 📚«سفین البحار»،📚 «من لایحضره الفقیه»، 📚«صحیح بخاری» و 📚«سنن سنائی» و… مراجعه کرد.

🔶و در طول تاریخ دولت‌های قدرتمند برای تصرف و فتح این شهر تلاش‌های زیادی نموده‌اند، دولت‌های قدیم چون بابلی ها، کلدانی‌ها و… دولت روم، کشورهای اروپایی، انگلیس، فرانسه و اکنون رژیم صهیونیستی از این جمله‌اند.

📚 ۱. اصطخری، ابواسحاق ابراهیم، ممالک و مسالک، ترجمه: محمدبن اسعد بن عبدا…، به کوشش افشار، ایرج، انتشارات ادبی و تاریخی ۱۳۷۳ ص ۶۹ و ۷۰.
📚 ۲.کمره ای حاج میرزا خلیل، بیت المقدس و تحول قبله، به نقل از شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه.
📚 ۳. کمره‌ای، حاج میرزا خلیل، به نقل از: سنن، ابن ماجد، ص ۴۲۹، سنن، بیهقی، ص ۴۴۱.

#قدس_لنا

💠💠 ادامه دارد…💠💠

 

💠💠💠

✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@jamkaran_ir

دیدگاهتان را بنویسید