سه‌شنبه , آوریل 23 2024

🔴 #زینت_پدر / بخش اول

🔴 #زینت_پدر / بخش اول
🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)

✅ زینت #اهل_بیت (ع)
💠 امام صادق (ع) خطاب به #شیعیان فرموده‌اند: «زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما.»
👈 در حقیقت #شیعه یک نوع التزام عملی وجود دارد و در طول تاریخ به کسانی شیعه می‌گفتند که در گفتار و کردار و اخلاق، از پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) پیروی می‌کردند.

💠 خداوند در سوره مبارکه عصرمی‌فرماید: بی تردید #انسان در زیان کاری بزرگی است؛ مگر کسانی که #ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند و یکدیگر را به حق توصیه نموده و به شکیبایی سفارش کرده‌اند.

📌 #عمل، لازمه ایمان حقیقی است و اگر عمل نباشد، ایمان فرد نیز صوری و مستودع خواهد بود.
👈 اساساً حریص بودن در اعمال نیک مطالبه رهبران آسمانی شیعه است.
🔸 یکی از شیعیان امام صادق (ع) از تقسیم #بیت‌المال زمان منصور دوانیقی محروم ماند. در کنار خانه منصور منتظر فرصت بود تا با شفاعت و وساطت کسی حق خود را بگیرد. حضرت سهم او را گرفته و به وی دادند. آنگاه فرمودند: اعمال نیک از همه نیکوست، ولی از تو نیکوتر است و کارهای زشت از همه زشت است ولی از تو زشت‎تر است (چون به ما نسبت داری).

✅ انتظار اهل بیت (ع) از شیعیان
انتظار امامان معصوم (ع) از شیعیان این است که از هر نظر دارای اوصاف نیک و پسندیده باشند.
💠 جابر بن یزید جعفى از حضرت امام باقر (ع) نقل می‌کند که حضرت به من فرمودند:
«اى جابر، آیا براى #تشیع همین بس است که کسى ادعای #محبت ما اهل بیت را داشته باشد؟ سوگند به خدا که شیعیان ما فقط افرادى هستند که تقواى خدا پیشه کرده و او را اطاعت کنند.
شیعیان ما با این اوصاف شناخته مى‌شوند:
#تواضع و #خشوع دل، #امانت‌داری، زیاد یاد خدا کردن، زیاد #روزه گرفتن و #نماز خواندن، احسان به پدر و مادر نمودن، مراعات همسایگان فقیر را نمودن و از حال آن‌ها با خبر بودن، اطلاع داشتن و رسیدگی کردن به حال مسکینان و قرض داران و یتیمان، در راستى گفتار، تلاوت #قرآن کردن، کم‌حرفی با مردم مگر به خیر آنها باشد، در همه چیز امین و معتمد اقوام خود بودن.»
عرض کردم: ما امروز کسى را به این صفت‌ها که فرمودید، نمی‌شناسیم. حضرت فرمودند: «آراء و مذاهب، #فکر تو را خراب نکند و تو را در شک نیاندازد. آیا براى انسان همین قدر کافى است که بگوید: من على (ع) را دوست دارم و #ولایت او را قبول دارم و عمل به دستورات او نکند؟ و اگر کسى بگوید: من رسول خدا (ص) را دوست دارم (با آنکه رسول خدا از على بهتر است) در صورتى که عمل به #سنت رسول خدا (ص) نکند این محبت و دوستى براى او فائده‌اى ندارد.
پس تقواى خدا را پیشه سازید، و به آنچه خدا فرموده عمل نمایید. بین خدا و کسى قرابت و خویشاوندى نیست، محبوب‌ترین بندگان در نزد خدا پرهیزکارترین آن‌هاست، و عامل‌ترین آن‌ها به دستورات خدا.
اى جابر، سوگند به خدا بنده‌‌اى نمى‌تواند به خدا نزدیک گردد مگر با فرمان‌بُردارى از اوامر او، و ما چنین قدرت و اختیارى نداریم که کسى را از آتش نجات دهیم، و هیچ بنده‌اى بر خدا نمى‌تواند حجتى اقامه کند. کسى که مطیع خدا باشد دوست ماست، و کسى که #گناه کند #دشمن ماست، و تنها راه رسیدن به ولایت ما #عمل_صالح و اجتناب از افعال ناپسند است.»

✅ مصداق بارز شیعه
🔸 با توجه به این حدیث شریف مصادیق شیعه بسیار کم است. مصداق بارز و مسلّم شیعه، حضرت زینب کبری (س) هستند که از هر جهت زینت امامان معصوم و مایه مباهات ایشان هستند.
🌸 حضرت زینب کبری (س) در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند.

✅ نام‌گذاری
پس از ولادت ایشان، حضرت فاطمه (س) از امیرالمؤمنین (ع) خواستند که نامی برای وی انتخاب نمایند، حضرت فرمودند: از پیامبر (ص) در این امر پیشی نمی‌گیرم. در آن هنگام پیامبر (ص) در مسافرت بودند. بعد از سه روز رسول خدا (ص) از سفر مراجعت نموده و به رسم و سیره همیشگی خود پیش از هرکاری به منزل حضرت زهرا (س) رفتند. امیرالمؤمنین (ع) از ایشان درخواست کردند که برای دخترشان نامی انتخاب کنند. رسول خدا (ص) فرمودند: من هم از پروردگارم پیشی نمی‌گیرم. در این هنگام جبرئیل نازل شد، سلام پروردگار را ابلاغ نمود و گفت: خداوند می‌فرماید: نام این مولود را «زینب» بگذار چرا که این را در #لوح_محفوظ نوشته‌ایم.

💠 سپس پیامبر اسلام (ص) قنداقه وی را طلبیده و او را بوسیدند و فرمودند: «به حاضران و غایبان امتم #وصیت می‌کنم که #حرمت این دختر را پاس بدارند. همانا وی مانند خدیجه کبری (س) است.

📌 زینب به معنای «زینت پدر» است.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش اول

📖 متن کامل را بخوانید در: 👇

http://www.fares.ir/post/1194

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید