جمعه , آوریل 19 2024

🔴 #زینت_پدر / بخش دوم

🔴 #زینت_پدر / بخش دوم
🌺 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س)

✅ حضرت زینب کبری (س) به معنای واقعی زینت پدر و #اهل_بیت (ع) بودند و معنای حدیث شریف «کونُوا لَنا زَیْناً؛ زینت ما باشید.» بر ایشان صادق است و تمامی خواسته‌ها و انتظارات حضرت رسول (ص) و امامان معصوم (ع) را در حد کامل و تمام به منصۀ ظهور رساندند. این مطلب از القابی که به ایشان داده شده است به وضوح معلوم است.

✅ القاب
🔸 القاب بسیاری برای حضرت زینب کبری (س) ذکر شده است، از جمله: #عقیله_بنی‌هاشم، #عالمه_غیرمعلمه، #عابده_آل_علی و …
📌 حضرت زینب کبری (س) در وقار و شخصیت مانند جده‌اش حضرت خدیجه (س)، در #حیا و #عفت همچون مادرش حضرت فاطمۀ زهرا (س)، در رسایی و شیوایی بیان، مانند پدرش امیرالمؤمنین (ع)، در #حلم و بردباری چون امام حسن (ع) و در #شجاعت و قوّت #قلب، مانند امام حسین (ع) بودند.

✅ عقیلۀ بنی‌هاشم
🖌 آیت الله جوادی آملی در توصیف عقیله می‌فرماید: برخی #عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند؛ برخی عاقلند و #عقل برای آن‌ها به صورت حال است، یعنی وصفِ دیرپا نیست بلکه گاهی هست و گاهی نیست؛ برخی عاقلند و عقل برای آن‌ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن‌ها به منزلۀ فصل مقوّم است.

🔸 اگر عقل برای کسی، فصل مقوّم باشد، #کمالات از او نشأت می‌گیرد و کمالات است که مقهور اوست و نه مسلّط بر او. عقیلۀ بنی‌هاشم مسلّط بر عقل است و عقل در اختیار آن‌هاست. ایشان آن قدر قوی‌اند که #علم و عقل به معنای «ما عُبد به الرحمن»، مقهور آن‌ها است.

✅ #علم_لدنی (علمی از جانب خداوند)
💠 حضرت زینب کبری (س) به شهادت امام سجاد (ع) داری علم لدنی بودند، آن‌جا که بعد از خواندن خطبه در شهر کوفه به عمۀ بزرگوارشان خطاب کرده و فرمودند: «أنتِ عالمةٌ غیرَ مُعلَّمة وَ فَهِمَةٌ غیرَ مُفَهَّمَة؛ تو بی آنکه آموزگاری داشته باشی، #عالم و دانشمند هستی.»

📌 اعطای علم از جانب خداوند، امری ویژه است و به جز انبیاء (ع) و معصومین (ع) به کسی اعطاء نمی‌شود و تنها در صورتی که خداوند #اراده آن را کرده باشد به او می‌رسد. حضرت از این #علم_الهی در کوفه برای #هدایت و تبلیغ #اسلام ناب استفاده می‌کردند. به همین سبب #شیعه و #سنی از ایشان با احترام یاد کرده است.

✅ #مفسر_قرآن
زمانی که اميرالمؤمنين (ع) به عنوان حاكم جهان اسلام در كوفه بودند، مردان شهر خدمت ایشان رسيدند و عرض كردند: يا علی، اجازه بده دخترت زينب برای زنان ما از معارف #دين بگويد. با اصرار آنان و به اجازه حضرت امیر(ع)، علیا مخدّره حضرت زينب کبری (س) چهار سال در كوفه به بيان #معارف دين پرداختند.
درس و بحث در کوفه و در سایه‌ی باب مدینة العلم امیرالمؤمنین (ع) و حسنين (ع)، نشانه‌ی عظمت علمی اين بانوست.

✅ عابده آل علی (ع)
🔸 یکی از القاب حضرت زینب (س) عابده آل علی (ع) است. ایشان در سایه #عبادت و مجاهده به مقامی رسیدند که حضرت سیدالشهدا (ع) در وداع آخر در روز #عاشورا به او فرمودند: «خواهرم مرا در #نماز_شب خود فراموش مکن.»
📚 در کتاب مثیر الأحزان از فاطمه دختر امام حسین (ع) نقل شده است: «عمه‌ام زینب، در آن شب در جایگاه عبادت خود ایستاده بود و به‌ درگاه خدای تعالی استغاثه می‌کرد و در آن شب چشم هیچ‌یک از ما به خواب نرفت و صدای ناله ما قطع نشد.»
👈 این عبادات چون از روی #ایمان کامل نشأت گرفته است ایشان را به تمام #ولایت رساند.

✅ #ولایت_تکوینی و خدایی شدن
💠 عبادت و اطاعت خدا، حضرت زینب (س) را از مصادیق روشن و بارز این حدیث قدسی قرار داده بود که می‌فرماید: «اى فرزند آدم، من غنى هستم و احساس نياز نمى‌كنم، تو در فرمانهايم مرا #اطاعت كن تا تو را غنى گردانم و نيازمند نشوى. من زنده‌اى هستم كه نمى‌ميرم، در فرمانهايم اطاعتم نما تا تو را زنده‌اى گردانم كه نميرى. من به هر چيزى بگويم باش، موجود مى‌شود، تو در فرمانهايم اطاعتم كن تا تو را به مقامى برسانم كه به هر چه گفتى باش، موجود شود.»

🔸 حضرت زینب (س) بر اثر عبادت و اطاعت خدا به مقامی رسیده بودند که ولایت تکوینی داشتند.
در روایت نقل شده است که آن حضرت پیش از سخنرانی خود در کوفه به مردم اشاره کرده و فرمودند: «ساکت شوید.» ناگهان نفس‌ها در سینه‌ها حبس شد و زنگ شتران هم از صدا افتاد.

🔆 در یک کلام علیا مخدّره بانوی دوسرا حضرت زینب کبری (س) به حق، زینت پدر بودند همچنان که خداوند این نام را برای وی برگزید.

📚 #معرفی_کتاب
برای آشنایی بیشتر دو کتاب به حضورتان معرفی می‌شود:
۱. تندیس شکیبایی، ترجمه کتاب زینب الکبری من المهد الی اللحد تألیف مرحوم علامه سید محمدکاظم قزوینی، چاپ شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
۲. عقیله بنی‌هاشم زینب (س)، تألیف آیت‌الله کریمی جهرمی، انتشارات بوستان کتاب قم.
_________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش دوم

📖 متن کامل را بخوانید در: 👇

http://www.fares.ir/post/1194

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید