یکشنبه , آوریل 28 2024

🖌 یادداشت های غزه 1⃣

🖌 یادداشت های غزه 1⃣

فاجعه غزه را از سه منظر می توان دید و تحلیل کرد:
✅ نخست از منظر انسانی و عواطف بشردوستانه: از این نگاه قلب هر انسانی بما هو انسان _فارغ از مسلمان و غیرمسلمان، دیندار و بی دین، سیاه و سفید ، ایرانی و آمریکایی و حتی همجنسگرا و… بودن _ از جنایات کم سابقه رژیم صهیونسیتی به درد می آید. این منظر عامل بزرگترین نوع اتحاد علیه ظالم شد که خود را در قالب تظاهرات و بیانیه ها و … نشان داد.
🔹 اما نگاه به ماجرای غزه از بعد عواطف انسانی اگرچه بسیار مهم است و باید با هر روش و ابزاری این آنش برآمده خشم ملتها را برافروخته نگه داشت ولی اولا برای مدت طولانی ماندگار نیست و ثانیا با ایجاد شبهه و جنگ روانی قابل زوال است؛ مانند تاثیری که خبر دروغ انهدام بیمارستان کودکان توسط حماس!! بر موج نفرت ملتها از رژیم صهیونسیتی گذاشت و بخشی از مردم جهان را از حماس متنفر کرد.

✅ دوم از منظر سیاسی؛ از منظر سیاسی ماجرای طوفان الاقصی و حوادث پشتبند آن می تواند معادلات سیاسی حکومت ها را برهم بزند و روند تحقق نظم نوین و دهکده جهانی را متوقف و یا حتی کاملا ملغی کند؛ زیرا دفاع از ظالم و عمق و گستره ظلم آشکار رژیم صهیونسیتی اکثر دولتها را در حمایت از این رژیم دچار چالش اساسی کرد. برخی دولت ها رسماً سفارتخانه خود را در اسرائیل تعطیل کردند و برخی دیگر نیز از ترس ملت خود، رفتارهای مشابهی انجام دادند و حتی سازمان ملل متحد را نیز وادار به موضعگیری کرد.
🔹اما نگاه سیاسی به صحنه _که باید به نفع جبهه مقاومت و علیه نظام سلطه حفظ و پررنگ شود_ آخرش یک نگاه مبتنی بر هزینه _ فایده ملی است و در میان مدت می تواند به چالش دولت هایی مثل جمهوری اسلامی با بخشی از نخبگان و توده جامعه که منافع ملی را بر هر چیزی ارجح می دانند، تبدیل شود؛ دقیقا نظیر موجی که سخنان اخیر محمدجواد ظریف ( بخوانید ضعیف) در جامعه ایجاد کرد و احتمالا در آینده ، هم تکثر پیدا خواهد کرد و هم گسترش!
اما نگاه سوم….. ادامه دارد
🖌مهدوی ارفع

🆔 https://eitaa.com/mahdavi_arfae

دیدگاهتان را بنویسید