جمعه , می 3 2024

مصاحبه غیرحضوری یک معلم

بسم الله الرحمن الرحیم

مصاحبه غیرحضوری یک معلم با امیرالمومنین علیه السلام

🔹السلام علیک یا امیرالمومنین ممنونم از وقتی که برای این مصاحبه اختصاص دادید. بعنوان اولین سوال بفرمایید: اساسا جایگاه علم و عالم در نظر شما چیست؟
امیرالمومنین: بسم الله الرحمن الرحیم منم از شما تشکر می کنم که فرصتی فراهم کردید تا بتوانم دقایقی با معلمان عزیز و گرانقدر گفتگو کنم. در جواب شما باید بگویم اساسا ارزش انسانها نه به مال است و نه به مقام. نه به حسب است و نه نسب؛ بلکه ارزش هر فرد به مقدار لیاقت و ظرفیت قلب اوست برای فراگیری و تحمل علوم ما. بنابراین مردم سه دسته اند :
یا همه وجودشان را وقف و ظرف دانش ما کرده اند ( عالم ربانی) یا در مسیر فراگیری راه نجات تلاش می کنند ( متعلم علی سبیل النجاة)
و بقیه مردم که کاری به علم و علم آموزی ندارند مانند پشه های سرگردان در هوا هستند. ( نهج البلاغه ؛ حکمت ۱۴۷)

🔹 چرا از نظر شما علم و علم آموزی معیار ارزش گذاری انسانهاست نه مال و ثروت؟
امیرالمومنین: علم خیلی بهتر از ثروت است؛ زیرا
✅علم نگهبان توست ولی مال را تو باید نگهبانی کنی
✅مال با خرج کردن و بخشیدن کاهش می یابد ولی علم با آموختن زیاد می شود

✅مقام و آبرویی که با مال به دست آمده باشد، با نابودی مال هم نابود خواهد شد

✅ علم فرمانرواست ولی مال، فرمانبر است.
( نهج البلاغه ؛ حکمت ۱۴۷)
🔹پس با این توصیف مقام عالم از ثروتمند بالاتر است چون ارزش علم از مال بالاتر است درسته؟

امیرالمومنین: بله مال اندوزان مرده اند هرچند جسمشان زنده باشد ولی العلماء باقون مابقی الدهر یعنی دانشمندان تا دنیا برقرار است زنده اند حتی اگر قرن‌ها از مرگ ظاهریشان گذشته باشد.
( نهج البلاغه ؛ حکمت ۱۴۷)

🔹 آیا این مقام عالم برای هر کسی است که درسی خوانده و مدرکی گرفته است؟

امیرالمومنین: نه اصلا! هر کس که خود را راهنما و اسوه دیگران قرار می دهد باید ابتدا به تعلیم خود بپردازد قبل از تعلیم دیگران و باید تربیت کردن با عمل و سیره اش مقدم بر تربیت کردن به گفتارش باشد و کسی که خویشتن را تعلیم و تربیت می کند شایسته تر به احترام است از کسی که فقط به دیگران یاد می دهد و دیگران را تربیت می کند. ( نهج البلاغه ؛ حکمت ۷۳)

🔹 به عنوان آخرین سوال: راز و رمز اینکه سخنان شما بعد از ۱۴ قرن همچنان قلب و فکر هر انسان صاحب فکر و فطرت را _فارغ از مذهب و ملیت و نژاد و رنگ و زبان_ شیفته خود می کند چیست؟

امیرالمومنین: چون مردم بخدا سوگند من شما را به هیچ طاعتی دعوت نمی کنم مگر آنکه پیش از آن خودم عمل کرده ام و از هیچ معصیتی بازنمی دارم مگر آن که پیش از آن خودم ترک کرده ام.
( نهج‌البلاغه ؛ خطبه ۱۷۵؛ بند آخر)

🔹با تشکر از وقتی که برای معلمان عزیز اختصاص دادید امیدوارم هر روز بتوانیم از سخنان گهربار شما و اندیشه های بلند و انسان ساز تان خود و دانش آموزانمان را بهرمند کنیم.

امیرالمومنین: خواهش می کنم بنده هم برای شما و همکاران عزیزتان همه معلمان و مربیان و اساتید گرامی آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری دارم و در پایان تحفه ای به رسم یادبود تقدیم می کنم.
توصیه ام به همه فرزندان معنوی ام خصوصا معلمان عزیز که نور چشمانم هستند این است که به روشی که در قالب شش نکته ساده عرض می کنم با نهج البلاغه انس بگیرند:
۱. ترجمه نهج البلاغه را بخوانند اگر خواندن عربی آن برایشان دشوار است؛
زیرا آب دریا را اگر نتوان کشید
هم بقدر تشنگی باید چشید
۲. از بین ترجمه های موجود ترجمه مرحوم محمد دشتی روان و آسان است.
۳. از ۱۴۴۰ دقیقه وقتی که هر انسان در شبانه روز دارد اگر حداقل ۱۰ دقیقه اش را به خواندن نهج‌البلاغه اختصاص بدهند این کتاب در ظرف کمتر از ۶ ماه تمام می شود.
۴. نهج البلاغه را از آهر به اول بخوانند؛ یعنی نخست حکمت ها را دو دور بخوانند ، بعد نامه ها را از نامه آخر به اول یک دور بخوانند و سپس خطبه ها را هم یک دور از آخر به اول
۵., در دور اول هیچ نیازی به حفظ و یادداشت نیست؛ زیرا کتاب خوب را اول باید یک دور اجمالی خواند سپس در دفعات بعد نکته برداری یا حفظ کرد.
۶. در دور اول اگر مطلبی برایشان مفهوم نبود فقط علامت بزنند و عبور کنند مطمئنا حداقل ۸۰٪ نهج البلاغه در همان دور اول با ترجمه قابل فهم است در دور دوم با مراجعه به دو لینک زیر می توانند هر عبارت نهج البلاغه را با توضیحاتی ساده و مختصر از خود نهج البلاغه بفهمند.
🆔 https://eitaa.com/mahdavi_arfae

https://eitaa.com/mahdavi_tebyan

انشاالله موفق و موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید