پنج‌شنبه , می 2 2024

‍چگونه می‌توان در روایت حماسه عاشورا

‍چگونه می‌توان در روایت حماسه عاشورا به متون تاریخی بسنده کرد و همزمان روایتی ملموس ارائه کرد؟

🔰اگرچه تحریفات بدون سندی که انحرافی کلی و دامنه‌دار نسبت به روایت حادثه تلقی می‌شوند، موفق باشیدمانند مسأله عروسی حضرت قاسم (علیه‌السلام) در روز عاشورا و … لازم است که از چهره اسطوره عاشورا زدوده شوند، توجه به این نکته لازم است که روایت حادثه بدون ذکر جزئیاتی که در تاریخ نیامده امکانپذیر نیست. این مسأله در خصوص تمامی حوادث تاریخی رخ می‌دهند.

🔸روایت‌های فراوان بسیاری از حوادث تاریخی در قالب فیلم و کتاب و داستان ارائه شده‌اند که راوی جزئیاتی را نقل کرده است که در متون تاریخی نقل نشده‌اند.

🔸مسلم است ذکر چنین جزئیاتی در صورتی که خواننده و شنونده تفاهم کنند که برای کامل شدن روایت نقل شده‌اند، خدشه‌ای به اعتبار روایت وارد نمی‌کنند.

🔸 گذشتگان ما در برخی مقاطع در روایت عاشورا از عبارت “زبان حال” استفاده می‌کردند که حاکی از آن بود که برای کامل شدن روایت عمل یا گفتاری روایت می‌شود که هم شنونده و هم گوینده اذعان دارند که در متون تاریخی نیامده‌اند، ولی برای تکمیل و ملموس شدن روایت ضرورت دارند.

🔸حقیقت این است که سر مبارک اباعبدالله (علیه‌السلام) در روز عاشورا از بدن مبارک ایشان جدا شد و اینکه شمر یا سنان یا خولی دست به این عمل زده باشند، هر چند در موضع بحث تاریخی موضوعیت دارد، ولی در هنگام روایت حادثه تأثیری در اصل داستان ندارد. همانطور که خدشه‌ای به روایت عاشورا وارد نمی‌شود اگر نام کودکی که بر دستان ایشان به شهادت رسید به جای علی اصغر (علیه‌السلام)، عبدالله رضیع (علیه‌السلام) باشد.

#عاشورا_تبلور_تاریخی_یک_اسطوره

✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh

دیدگاهتان را بنویسید