سه‌شنبه , اکتبر 8 2024

📣📣 «عالین» علت سجده بر حضرت آدم

⚡️⚡️⚡️امامت؛ روح دین⚡️⚡️⚡️

📣📣 «عالین» علت سجده بر حضرت آدم

امشب آنچه به عنوان یکی از مراتب جایگاه اهل بیت در نظام هستی بیان می‌کنم این است که خداوند علیّ اعلی وقتی حضرت آدم علیه السلام را خلق کردند، به تمام موجودات ذی‌شعور و آنهایی که تکلیف برمی‌دارند، امر کرد بر جناب ایشان سجده کنید. این موجودات به دو دسته تقسیم شدند: ملائکه تماما سجده کردند و از جنیان «ابلیس» سجده نکرد و در قرآن کریم به عنوان فرد متمرد از او یاد می‌کنند.
حضرت حق در سوره‌ مبارکه‌ صاد یک مواخذه‌ای که نسبت به ابلیس انجام شد را بیان می‌کنند.
خداوند می فرمایند: چرا سجده نکردی؟‌ «أَسْتَكْبَرْتَ» تکبر کردی؟ «أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ» یا از عالین بودی که سجده نکردی؟
گفت من تکبر کردم «قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ» من بهتر از او هستم «خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ» من را از آتش و او را از گِل خلق کردی.
ابوسعید خدری می‌گوید در محضر پیامبر بودیم، کسی آمد و گفت «عالین» چه کسانی هستند؟‌ طایفه‌ای از موجودات که مأموریت پیدا نکردند که سجده کنند. چگونه ملک مقرب باید سجده کند ولی عالین نباید سجده کنند؟
حضرت فرمودند: «أَنَا وَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهْ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ» عالین که مامور به سجده نبودند ما بودیم. «کُنَّا فِی سُرَادِقِ الْعَرْشِ» ما در مهمان‌خانه‌ حضرت حق بودیم. «قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اللَّهُ آدَمَ بِأَلْفَیْ عَامٍ» در دوهزار سال قبل از این‌که خداوند علیّ اعلی جناب آدم را خلق کند، ما در مهمان‌خانه‌ ویژه‌ حضرت حق بودیم؛ پس ما عالین هستیم و ما مأمور به سجده نبودیم.
اما «عالین» علت سجده بودند؛ یعنی اگر به آدم هم سجده کردند به خاطر خودشان نبود. رسول اکرم فرمود: «انّ اللّهَ تعالی خَلَقَ آدم» خدا آدم را خلق کرد «و أودعنا صلبه» و ما (۵ نفر) را در صلبش قرار داد «وَ أمرَ الملائکة بالسجود له»
بعد فرمود به آدم سجده کنید «تعظیما لنا» به خاطر عظمت ما «و اکراما» و به خاطر بزرگواری ما امر کرد بر آدم سجده کنید.
این جایگاه چهارده معصوم است و احدی این جایگاه را ندارد.

💡💡برتری اهل بیت از تمام انبیاء

ششمین حقیقت که تعیین کننده‌ جایگاه چهاده معصوم است و من مکرر این را گفتم؛ برتری اهل بیت از تمام انبیاء صلوات اللّه علیهم اجمعین است.
در سوره‌ مبارکه‌ زخرف آیه‌ ۴۵ آمده و منشأ قرآنی دارد. «وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا» پیامبر ما از انبیاء قبل از خودت سوال کن.
حضرت حق سوالش را مطرح می‌کند؛ یا رسول اللّه سوال کن «أَجَعَلْنَا مِنْ دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ» آیا خداوند رحمان غیر از خودش معبود‌هایی را برای پرستش قرار داده است؟ بقیه‌ی سوال‌ها در روایت مطرح شده است.
ابن عباس در ذیل آیه در تفسیر ابن عباس که دو جلد است نقل کرده که از پیامبر پرسیدم: این سوال چه بود؟
فرمود: «لمّا جمع اللّه بینی و بین الأنبیاء لیلة الاسراء» زمانی‌که خداوند بین من و تمام انبیاء سلف در شب معراج جمع کرد، خدا در آن خلوت سدرةُ المنتهی به من فرمود: رسول گرامی! از این انبیاء سلف سوال کن چه شد که پیامبر شدید؟
من سوال کردم.
گفتند: خداوند ما رو مبعوث کرد «عَلی شهادة أن لا أله ألّا اللّه» به وحدانیت حضرت حق اقرار کردیم «و الاقرار بنبوتک» و اعتراف به رسالت تو کردیم «و عَلی الولایة علی بن ابی‌طالب» و اعتراف به ولایت امام علی کردیم.
یعنی ابراهیم ع تا نگفت أشهد أنّک ولی اللّه پای برگه‌ نبوتش را امضا نکردند. ولایت علی (ع) در بین تمام انبیاء مطرح بوده و شرط نبوتشان بوده است. بدان و آگاه باش آن پیامبری که شرط رسالتش پذیرش ولایت علی بن ابی‌طالب است، ابلاغ ولایت علی بن ابی‌طالب به امتش هم بر او واجب بوده است. پیامبر‌ان مسئول بودند و گفته‌اند ولی عالمانشان این امر را به امت خود نگفته‌اند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه چهارم | شب چهارم محرم ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #امامت_روح_دین
@Fares_ir

 

دیدگاهتان را بنویسید