چهارشنبه , می 8 2024

توسل به امام حسين علیه السلام برای توبه از گناهان چگونه است؟

توسل به امام حسين علیه السلام برای توبه از گناهان چگونه است؟

🔰 قرآن کریم در آيه ۳۵ سوره مائده، می‌فرمايد:

✍️ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»: ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد پرهيزكاری پيشه كنيد و وسيله‌ای برای تقرب به خدا، انتخاب نماييد و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.

🔺 وسيله در آيه فوق، معنای بسيار وسيعی دارد و هر كار و هر چيزی كه باعث نزديک شدن به پيشگاه مقدس پروردگار می‌شود، شامل می‌گردد.

🔅 همانطوركه امیرالمؤمنین امام علی عليه السّلام فرمودند:
✍️ بهترين چيزی كه به‌وسيله آن می‌توان به خدا نزديک شد، ايمان به خدا و پيامبر او و جهاد در راه او، نماز، زكات، روزه، حج، صله‌رحم، انفاق … می‌باشد(۱).

✅ متوسل شدن به افراد در حقيقت توسل به مقام روحانی آن‌هاست كه روح خود را پرورش داده، به كمالاتی رسيدند علاوه بر اين، توسل روح اميد را افزايش، روح يأس را كاهش و ايجاد رابطه معنوی باخدا و اولياءالله و تحصيل رضايت خداوند و توجه به سلسله شافعان و… را به وجود می‌آورد بنابراين توسل به مقامِ بزرگی مانند امام حسين عليه‌السلام که جانش را برای احيای دين خدا، فدا کرد، بسيار مناسب است و در روايات بسياری هم به آن تأکيد شده است. آداب و ترتيب خاصی نيز برای اين‌گونه توسل‌ها، وجود ندارد و انسان می‌تواند صميمانه با امامش درد دل کند و به‌وسيله او از خدا طلب مغفرت کند یا اینکه از خدای متعال بخواهد به خاطر آن بزرگوار، او را مورد بخشش قرار دهد.

🔹 توبه یعنی پشیمانی قلبی که لازمه‌اش ترک آن کار و تصمیم جدی داشتن، بر انجام ندادن گناهان است. در صورتی که قابل جبران باشد، لازم است است این کار انجام شود. می‌توان از سیدالشهدا علیه السلام خواست تا برای توفیق در این مسیر، برایتان دعا کند. از طرفی می‌توان از آن بزرگوار درخواست کرد تا به درگاه الهی برای شما، استغفار نماید.

📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۱۱۰

👌کانال تخصصی نجات از گناه مؤسسه مصاف
🔗 @nejatazgonah

دیدگاهتان را بنویسید