پنج‌شنبه , می 16 2024

✍️‍ اسطوره عاشورا با فرهنگ ایران و ایرانی پیوند خورده است

✍️‍ اسطوره عاشورا با فرهنگ ایران و ایرانی پیوند خورده است

🔺 اگرچه همانطور که گفتیم گستره قلمرو فرهنگ عاشورا فراتر از یک فرهنگ و منطقه جغرافیایی خاص است، ولی چنین گفته‌ای ناقض این نیست که عاشورا عمیقاً در فرهنگ اقوام ایرانی ریشه دوانده باشد.

▫️ قرن‌هاست که پدران ما برپایی شعائر حسینی را با گوشت و خون ما ممزوج کرده‌اند. سال‌های سال همان پرده‌‌خوان نقال سوگ سیاوش و رستم، راوی پرده عظیم عاشورا بوده است.

▫️ سال‌های سال حتی آن ایرانیانی که در هفت آسمان یک ستاره نداشتند، حاضر نبودند از بزرگداشت یاد و نام امام حسین (علیه السلام) چشم پوشی کنند و این شعائر نقطه اشتراک تمامی اقوام ایرانی از ترک و فارس و کرد و لر و بلوچ و عرب بوده است.

🔸با توجه به این مسأله امکان این هست که دشمنان ایران از دریچه فرهنگ امام حسین (علیه‌السلام) سعی در نفوذ صفوف این ملت داشته باشند، همانطور که سفارت انگلستان در روز عاشورا قیمه نذری پخش می‌کرد، شیعه لندنی خود مدعی علم شعائر حسینی شده است و بلوای سال ۸۸ با شعارهای عاشورایی به اوج رسید؛ ولی رویارو کردن این مردم با امام حسین (علیه‌السلام) تا کنون از کسی ساخته نبوده است. همانطور که پایان بلوای ۸۸ هتک حرمت عزای امام حسین بود و نقطه پایان جنبش ززا می‌تواند زمانی باشد که خود را در قُلزُم خونین عزاداری اباعبدا… غرقه کند.

#عاشورا_تبلور_تاریخی_یک_اسطوره

✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh

دیدگاهتان را بنویسید