جمعه , آوریل 19 2024

ياري امام زمان(عج)

ياري امام زمان(عج)

چه کار کنيم تا امام زمان (عجل الله فرجه) ما را به عنوان يار خودشان بپذيرند؟

چه کار کنيم تا امام زمان (عجل الله فرجه) ما را به عنوان يار خودشان بپذيرند؟
پاسخ: امام صادق(عليه السلام) در اين باره مي فرمايند:
«مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاق‏؛ هر كسي دوست دارد در شمار اصحاب حضرت قائم باشد، بايد اهل انتظار باشد و به ورع و محاسن اخلاقي عمل کند.»(1)
در اين روايت به جنبه‌هاي مختلف وظايف يک شيعه در قبال مقدمه سازي و نقش آفريني در حکومت جهاني امام زمان(عجل الله فرجه) اشاره شده است. انجام اين وظايف که شامل امور فردي و اجتماعي مي‌شود افتخار همراهي و ياري حضرت را نصيب فرد مي‌کند.
انتظار: انتظار مفهومي است که لوازم معنايي زيادي دارد. انتظار به معناي چشم به راه کسي و يا چيزي بودن. انتظار به خودي خود رنج آور و آزار دهنده است. بنابراين منتظر از وضعيت موجود راضي نيست و تلاش ميکند آن را بهبود ببخشد. منتظر هر کاري که از دستش بر بيايد براي پايان پذيرفتن انتظار و ديدن کسي که انتظارش را ميکشد انجام ميدهد.
ورع: پرهيزگاري و دوري از گناه شرط اساسي براي ياري و همراهي حضرت است. يک حرکت مقدس نميتواند از عناصر آلوده بهره بگيرد. همانطوري که سيد الشهدا(عليه السلام) در مسير حرکت به کربلا از دريافت کمک افرادي مانند عبيد الله بن حر امتناع فرمودند(2) و اين آيه شريفه را تلاوت کردند که: «وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدا؛ افراد گمراه را به کمک نخواهم گرفت.»(3)
نهايتا نيز در شب عاشورا با اعلام خبر شهادت خود و يارانش و برداشتن بيعت از آنها باعث شد سپاه از عناصر دنيا طلب و سست ايمان خالي شود.
محاسن اخلاقي: محاسن اخلاقي نيز جز بايسته هاي زمينه سازي ظهور و ياري امام زمان(عجل الله فرجه) است. فضائل اخلاقي عامل اصلي الفت اجتماعي و وحدت آفريني است که در حرکت هاي جمعي و جهاني ضروري است. اشاره به ويژگي اخلاقي فرد منتظِر در اين روايت اشاره اي است به اينکه تلاش فردي کافي نيست و بايد در ياري حضرت موج جمعي ايجاد نمود.

اهل معنايي مي فرمود انتظار يعني انسان طوري زندگي کند که به درد امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بخورد.

پی نوشت:
1. مجلسي، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بيروت، دار احيا التراث العربي، ج52، ص140.
2. ابن بابويه، محمد بن علي(381ق)، امالي(صدوق)، تهران، کتابچي، ص154.
3. کهف/ 51.

پاسخگویی به سوالات دینی http://my.pasokhgoo.ir

دیدگاهتان را بنویسید