پنج‌شنبه , مارس 28 2024

صدقه به نيت سلامتي امام

صدقه به نيت سلامتي امام

اگر سلامتي امام زمان (عج) بواسطه خداوند تضمين شده است چه نيازي است دعا و يا صدقه به نيت سلامتي ايشان بدهيم؟

با توجه به بعضي از روايات امام زمان(عليه السلام) مانند انسان هاي ديگر زندگي طبيعي داشته و در ميان مردم رفت و آمد دارد و ممكن است مانند پيامبران الهي و ديگر امامان معصوم به بيماري يا مشكلات ديگر دچار شوند. بنابراين دعا و صدقه و صلوات براي سلامتي حضرت مهدي (عليه السلام) بي تاثير نيست و محفوظ ماندن ايشان توسط خداوند كه در آيات آمده عموما به معناي حفظ جان ايشان است. امام زمان(عليه السلام) مانند ما بدني طبيعي و معمولي دارند و ممكن است در اثر سرما و گرما و ديگر عوامل دچار بيماري شوند و ما براي جلوگيري از آنها دعا مي كنيم و صدقه مي دهيم وپيشوايان معصوم ما در دعاها و مناجات خود براي حفظ و سلامتي امام عصر (عليه السلام) دعا كرده و به ما ياد داده اند كه چگونه براي او دعا كنيم.
به عنوان نمونه امام رضا(عليه السلام) پيوسته به دعا كردن براي امام زمان (عج) با اين دعا امر مي كرد:«اللهم ادفع عن وليك…و اعذه من شرجميع ما خلقت و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظك الذي لا يضيع من حفظته به»؛
خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولي خود دور گردان..و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفريده و ايجاد و انشا و صورت گري فرموده اي, محفوظ بدار و او را از پيش رو و پشت سر و راست وچپ و بلاياي آسماني و زميني محفوظ بدار : حفظ كردني كه هر كس را آن طور محفوظ گرداني از بين نرود…
امام حسن عسكري(عليه السلام) نيز در قنوت نمازهايشان اين گونه دعا مي فرمود: «…فاجعله اللهم في امن مما نشفق عليه منه ورد عنه من سهام المكائد مايوجهه اهل الشنان اليه»؛ «خداوندا ! او (امام زمان) را در پناهگاهي قرار داده تا از شر متجاوزان در امان باشد.خدايا! او را از چيزهايي در امان بدار كه بر ايش مي ترسيم و تير هاي نيرنگ را كه كينه بدخواهانش به سوي او پرتاب مي كنند بر طرف ساز». (1)
البته خداوند متعال خليفه و ولي خود را از هر گونه آسيب ها و آفات حفظ و حمايت مي فرمايد؛ ولي ما نيز وظيفه داريم براي سلامتي آن حضرت بكوشيم و بدين وسيله اظهار عشق و ارادت خود را ابراز نماييم. با تمام وجود او را بر خود مقدم بداريم و از اين راه رضايت و نظر لطف او را نسبت به خود جلب نماييم.
ما به واسطه ي صلوات و دعاي سلامتي براي امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيکويي اخلاقي و طهارت نفس و تزکيه و برکت را نصيب خود مي گردانيم و به اين طريق کفاره اي براي گناهان خود در نزد پروردگار عالميان حاضر مي نماييم! اي مولاي ما! زبان قاصر و قلم ناتوان است از آن که چگونه از خداوند متعال سپاسگزاري نمايد که نعمتي چونان شما را به ما ارزاني داشت که حتي دعا براي سلامتي شما نيز منفعت و سودش به خود ما بر مي گردد! به راستي او چه نيازي به دعا و صلوات ما دارد که ما محتاج وصل کردن خود به او هستيم. شايد اين طور بتوانيم خود را در نزد خدا و ولي او شيرين کنيم!!
اي که يک گوشه ي چشمت غم عالم ببرد حيف باشد که تو باشي و مرا غم ببرد
بر اين اساس دعا و صدقه و…پيش از آنكه براي امام عصر(عليه السلام) فايده و اثر داشته باشد براي شخص دعا كننده تاثير دارد. اگر كسي براي حجت الهي كاري انجام دهد و او را برخود مقدم بدارد او اين اعمال را مي بيند و پاسخ در خوري مي دهد.
(مثل دعا براي سلامتي آن شخص)

پی نوشت:
1. مصباح المتهجد، ص409

پاسخگویی به سوالات دینی http://my.pasokhgoo.ir

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید