پنج‌شنبه , مارس 28 2024

💢جنبش دانشجویی تراز

🔰حرف روز

💢جنبش دانشجویی تراز

شانزدهم آذر سرآغاز تثبيت حرکت جنبش دانشجويی در ريل انقلابى‌گری و مبارزه با استعمار و استبداد است. درست در فردای پيروزى کودتای انگليسى‌ـ آمريکايی 28 مرداد 1332، که فصل حاکميت مطلق استبداد و سرکوبی مبارزان و انقلابيون و آزادی‌خواهان فرا رسيده بود، اين تنها دانشگاه و جنبش دانشجويی بود که می‌توانست بار ديگر پرچم مبارزه با استبداد و استعمار را در دست گيرد و از رسالتی تاريخى براى خود سخن گويد که از ديگر طبقات اجتماعی و نهادها، انتظار تحقق آن کمتر می‌رفت.

در اين ايام خبر برقراری روابط مجدد ايران و بريتانيا و همچنين سفر ريچارد نيکسون نايب رياست‌جمهوری وقت آمريکا، حکايت از نمايش قدرت طراحان اصلى پشت صحنه کودتا در مقابل چشم ملت ايران داشت و اين پيام را تداعی می‌کرد که هرگونه مقاومت در برابر سيطره ابرقدرت‌ها در نهايت به سرنگونی و کودتا خواهد انجاميد! اين حرکت نمی‌توانست بدون واکنشی درخور از سوى صداى وجدان ملت همراه نباشد. اين فرصت براى فرياد زدن در شب ظلمت زده کودتا، در نيمه آذرماه 1332 مهيا شد و با ريخته شدن خون سه شهيد، اولين سپيده شکست و رسوايی کودتا سر زد و ماهيت آمريكايی‌ـ انگليسى کودتاگران عيان شد و اين روز چون چراغ هدایتی براى جنبش دانشجويان شد تا حفظ روحيه انقلابى‌گری‌ و مبارزه با استعمار و استبداد را به عنوان مهم‌ترين عنصر هويت‌بخش جنبش دانشجويی در ادوار مختلف در وجود خود تمرين و بازخوانی نمايد.

جنبش دانشجويی امروز ميراث‌دار جنبش دانشجويی ديروز است، همان‌ها که در برابر استبداد و استعمار سينه سپر کردند و پيشگامان مبارزه بودند! امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامى رسالت سنگينی بر دوش جنبش دانشجويی است. پرچم‌دارى در جهاد تبيين و ابطال سناريوهای بدخواهان ملت و کشور، پيشگامی در تقويت گفتمان انقلابى و تزريق روح تحرک و اميد و تحول، حضور در عرصه‌های مختلف خدمت به کشور، پرچم‌داری در عرصه فسادستيزي و رفتن به جنگ فقر و فساد و تبعيض، بالا نگه داشتن تابلوى مطالبه‌گرى از مسئولان و فرياد زدن نیازهاى مردم جامعه، پيشگامی در ميدان توليد علم و به راه انداختن جنبش نرم‌افزاری، و تلاش براي عملياتی کردن الگوى اسلامی‌ـ ايرانى پيشرفت و… از جمله مهم‌ترين رسالت‌هايى است که امروز از دانشگاه در جهت ساختن ايران قوى و قدرتمند انتظار می‌رود و اين همه به شرط آن است که جنبش دانشجويی در دام آفاتی قرار نگيرد.

آفاتی چون، بی‌بصیرتی و عدم تشخيص مسائل زمانه مرزهاى خودى و دشمن، دور شدن از آرمان‌ها، محافظه‌کاری، افراطى‌گری، سطحی‌نگری، شعارزدگی، جناحي شدن، استحاله، نفوذ و… که می‌تواند جنبش دانشجويی را به پرتگاه انحطاط بکشاند!
✍️ #مهدی_سعیدی

🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی

@asatid_enghelabi ایتا و سروش

https://eitaa.com/asatid_enghelabi

http://sapp.ir/asatid_enghelabi

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید