پنج‌شنبه , مارس 28 2024

⁉️حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) چه ویژگی‌هایی دارد؟

#مسأله_انتظار

⁉️حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) چه ویژگی‌هایی دارد؟

🔸️قلمرو جهانی: حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)، حکومتی جهانی است که روایات فراوان آن را تأیید می‌کند. از‌جمله امام باقر(علیه‌السلام) فرموده است: قائم(عج الله تعالی فرجه الشریف)از (خاندان پیامبر) است… فرمانروایی او شرق و غرب را فراخواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همۀ ادیان غلبه می‌دهد؛ اگرچه مشرکان را خوش نیاید.

🔸️مقبولیت عمومی: یکی از ویژگی‌های اساسی حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) این است که مورد قبول همۀ افراد و اجتماعات بشری است. پیامبر اسلام(صل الله علیه و آله) فرمود: شما را بشارت می‌دهم به مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) که اهل آسمان و زمین از او راضی هستند…

🔸️کارگزاران دولت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف): آن‌ها از بزرگان و نیکان امت‌اند؛ مثلاً عیسی(علیه‌السلام) که به حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)می‌گوید: «همانا من به عنوان وزیر فرستاده شده‌ام نه امیر و فرمانروا»؛

🔶پیشرفت دانش و علم: امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: علم و دانش، ۲۷ حرف است و آن‌چه پیامبران آورده‌اند تنها دو حرف آن است و مردم تاکنون جز با آن دو حرف آشنایی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را بیرون آورده، در میان مردم گسترش دهد و آن دو حرف را نیز به آن‌ها ضمیمه ساخته، مجموع ۲۷ حرف را منتشر خواهد کرد.

🔸️شکوفایی اقتصاد و رفاه اجتماعی: به‌طوری‌که فقر از جامعه ریشه‌کن می‌شود و فقیری پیدا نمی‌شود. امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرماید:
امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) هر سال دوبار به مردم می‌بخشد و در هر ماه دوبار به آن‌ها روزی عطا می‌کند و به مساوات بین مردم عمل می‌فرماید تا این‌که هیچ نیازمندی به زکات پیدا نمی‌شود.

🔸️حضرت علی(علیه‌السلام) فرموده‌اند: به دست ما روزگار سختی‌ها سپری می‌گردد… و چون قائم(عج الله تعالی فرجه الشریف) ما قیام کند… [در آن روزگار چنان محیط امنی ایجاد شود] که زن با همۀ زیب و زیور خود از عراق تا شام برود… و چیزی او را نترساند.

🔸️گسترش عدالت: همان‌طوری‌که امام حسین (علیه‌السلام) فرموده است: اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را طولانی کند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند پس از آن‌که از ستم و بیداد آکنده باشد، این چنین از پیامبر شنیده‌ام.

🔸️رشد معنویت: در حکومت حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) مردم به گونۀ بی‌سابقه‌ای به معنویت روی می‌آورند. همچنان‌که رسول خدا(صل الله علیه و آله) فرمودند: خداوند مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) را می‌فرستد و به وسیلۀ او عظمت را به دین باز می‌گرداند… در آن روزگار کسی بر کرۀ خاکی نیست جز آن‌که ذکر لااله‌الاالله بر زبان دارد.

🔸️ریشه‌کن شدن فساد و رذایل اخلاقی: نهی از منکر که یکی از شاخصه‌های حکومت الهی است، تنها به زبان نخواهد بود، بلکه در عمل با منکرات و زشتی‌ها مقابله خواهد شد تا جایی برای فساد و رذایل اخلاقی در جامعه نماند و محیط زندگی از زشتی‌ها پاک گردد.

🔸️همچنان‌که در دعای ندبه می‌خوانیم: کجاست آن‌که ریسمان‌های دروغ و افترا را ریشه‌کن خواهد کرد؟ کجاست آن‌که آثار گمراهی و هوا و هوس را نابود خواهد ساخت.

🔸️اگر دولت امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف)، کریمه است، چرا منافقان در آن دولت ذلیل می‌شوند؟ مگر دولت امام علی(علیه‌السلام) کریمه نبود که منافقان جایگاه یافتند و دورویی نمودند و حضرت را خانه‌نشین کردند؟
در زمان حضرت علی(علیه‌السلام) مردم خیلی از مسائل را درک نمی‌کردند، و به همین دلیل به آن‌ها فرصت داده می‌شد و دورویی می‌کردند، ولی وضعیت در زمان حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)برعکس وضعیت کنونی است و بشر با وجود این‌که به بالاترین رشد علمی و صنعتی می‌رسد، به همان اندازه به تعالی اخلاق و کمال انسانی نزدیک می‌گردد.

🔸️در حکومت امام مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) با اجرای برنامه‌های آسمانی، آن‌چنان انسان‌ها از نظر شخصیت پرورش می‌یابند که گویی آنان غیر از انسان‌هایی هستند که در گذشته زندگی می‌کرده‌اند. آنان که برای درهم و دیناری خون نزدیک‌ترین افراد خود را می‌ریختند، در حکومت آن حضرت پول و ثروت در نظرشان بی‌ارزش و خوار می‌گردد.

🔸️اگر تا پیش از ظهور بر آنان حسد، کینه، نفاق و دشمنی چیره بود، در حکومت آن حضرت، دل‌هایشان به هم نزدیک می‌شود تا جایی که گویی یک جان در چند کالبد می‌گردند. حکومت آن امام باعث رشد و تکامل خردها و اخلاق می‌شود و در آن روزگار استعدادها تکامل می‌یابد.

📚 خصال، ج ۲، ص ۴۱۸
📚 کمال‌الدین، ج۱، باب ۳۰، ص ۵۸۴، ح ۴.
📚عیون اخبار الرضا، ص ۶۵.
📚 مفاتیح الجنان، دعای ندبه.
📚 بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۱

💠💠💠

✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@jamkaran_

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید