سه‌شنبه , آوریل 16 2024

#روایت_فاطمی🔸️ویژگی‌های مشترک امام مهدی(عجل‌الله تعالی فرجه)

#روایت_فاطمی

🔸️ویژگی‌های مشترک امام مهدی(عجل‌الله تعالی فرجه) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) – (بخش سوم)

🔺️ امام مهدی (علیه السلام) می‌فرماید: «ِفی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است.

🔸️با نگاهی به ویژگی‌های این دو معصوم بزرگوار، جمله حضرت(عج) نمود می‌یابد.

🔺️ ۳. کناره گیری از مردم و …

🔸️بعد از آن تلاشی که حضرت زهرا(س) برای هدایت مردم و برگرداندن ولایت به حضرت علی(ع) کرد، و مورد بی مهری و ستم قرار گرفت، از مردم فاصله گرفت و در خانه مشغول عزاداری و گریه بر فقدان پدر شد، امّا این بار هم مورد بی لطفی قرار گرفت.(۱)

🔸️«اهل مدینه خسته و ناراحت شده به او گفتند: تو به واسطۀ کثرت گریه‌ات ما را اذیّت می‌کنی. لذا حضرت زهرا از مدینه خارج و به سوی قبر شهدا می‌رفت، وقتی ناراحتی‌های قلبی خود را با گریستن خالی می‌کرد به سوی مدینه بازمی‌گشت.» (۲)

🔸️در صحیح بخاری که از کتاب‌های مؤثق اهل سنت است آمده، که وقتی حضرت زهرا(س) فدک را مطالبه کرد، ابوبکر خودداری کرد و چیزی را از فدک به او نداد. آن حضرت از ابوبکر ناراحت شد. پس از او کناره گیری کرد و با او سخنی نگفت تا از دنیا رفت.(۳)

🔸️امام مهدی (عج) از هنگام ولادت، از مردم و به ویژه ستمگران، مخفی بود. در آغاز ولادت، فقط بعضی از شیعیان خاص موفق به دیدار آن حضرت شدند. در زمان غیبت صغری امکان ملاقات شیعیان بسیار محدود تر شد و در زمان غیبت کبری به اوج خود رسید.

🔸️خود حضرت مهدی (عج) در توقیع شریف به شیخ مفید می‌فرماید: اگر چه ما در مکان دور دستی زندگی می‌کنیم، مکانی که از خانه‌های ستمگران به دور است، به جهت مصلحتی که خداوند برای ما و شیعیان ما دیده در این دوری، امّا ما از خبرهای شما آگاه هستیم.(۴)

📚 منابع:
۱. ویژگی های امام مهدی و حضرت زهرا (س) ، علی مصلحی پایگاه اطلاع رسانی حوزه
۲. زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها : ترجمه و تحقیق از جلد ۴۳ بحار الانوار ترجمۀ روحانی ، ص۵۷۲
۳. صحیح بخاری – کتاب المغازی – باب غزوه خیبر- حدیث ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱
۴. احتجاج طبرسی ترجمه جعفری ج۲ ص۶۵۰

💠💠💠

✅ کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@Jamkaran_ir

دیدگاهتان را بنویسید