پنج‌شنبه , مارس 28 2024

🔸️زکریا چون نام‌های محمد، علی، فاطمه،

#روایت_عاشورا

💎منتقم خون سالار شهیدان به فرموده امام حسین علیه السّلام (بخش ششم)

▫️ امام حسین علیه السّلام همچون سایر امامان معصوم بشارت ظهور مهدی موعود عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف را داده‌ و فرمودند: او امام قائم به حق است و خداوند زمین مرده را به وسیله او زنده کرده و دین حق را پیروز می‌گرداند.

🔸️زکریا چون نام‌های محمد، علی، فاطمه، و حسن (علیهم السّلام) را یاد می‌کرد، اندوهش بر طرف می‌شد و گرفتاریش از بین می‌رفت. و چون حسین علیه السّلام را یاد می‌کرد، بغض و غصه، گلویش را می گرفت و می‌گریست و مبهوت می‌شد.

🔸️روزی گفت بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می‌کنم، آرامش می‌یابم و اندوهم بر طرف می‌شود، اما وقتی حسین را یاد می‌کنم، اشکم جاری و ناله‌ام بلند می‌شود؟

🔸️ خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: «کهیعص»! «کاف» اسم کربلا و «هاء» رمز هلاک عترت طاهره است، و «یاء» نام یزید ظالم بر حسین علیه السّلام و «عین» اشاره به عطش و «صاد» نشان صبر او است.

🔸️زکریا چون این مطلب را شنید، نالان و غمین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد و به کسی اجازه نداد که نزد او بیاید. و گریه و ناله سر داد و چنین نوحه گفت: بارالها! از مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود، تقدیر کرده‌ای دردمندم. خدایا! آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل می‌کنی؟

🔸️ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی و فاطمه می‌پوشانی!؟ آیا این فاجعه را بر ساحت آنان فرود می‌آوری؟ بعد از آن گفت: بارالها! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار ده، آنگاه مرا دردمند او گردان، همچنان که حبیبت محمد را دردمند فرزندش گرداندی. خداوند، یحیی را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. و دوره حمل یحیی شش ماه بود و مدت حمل امام حسین علیه‌السلام نیز شش ماه بود و برای آن نیز قضیه‌ای طولانی است.

🔸️امام باقر علیه‌السّلام می‌فرماید: حارث اعور به امام حسین علیه السّلام عرض کرد: «یابن رسول الله! جعلت فداک، اخبرنی عن قول الله فی کتابه «والشمس و ضحیها» قال: و یحک یا حارث، ذلک محمد رسول الله صلی الله علیه و آله، قلت: جعلت فداک: قوله: «والقمر اذا تلیها» ، قال: ذلک امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب یتلو محمدا، قال: قلت: «و النهار اذا جلیها» ، قال: ذلک القائم من آل محمد، یملا الارض قسطا و عدلا; [📚(تفسیر فرات کوفی، ص ۲۱۲)]

ای زاده رسول خدا! فدایت شوم. مرا از معنای آیه شریفه والشمس و ضحیها [سوگند به خورشید و گسترش نور آن] مطلع ساز. حضرت فرمود: مراد از خورشید، رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه است. پرسید: فدایت شوم! منظور از آیه شریفه «والقمر اذا تلیها» [سوگند به ماه چون پس از آن آید.] چیست؟ فرمود: منظور از ماه، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است که بعد از پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه است. گفت: مقصود از آیه شریفه «والنهار اذا جلیها» [و سوگند به روز و چون آن را روشن سازد ] چیست؟

🔸️فرمود: مقصود از روز، قائم آل محمد عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف است که زمین را پر از قسط و عدل کند» .

🔸️خداوند متعال می‌فرماید: «و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا، فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا (۳) ; کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم; اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است » .

🔸️ سلام بن مستنیر می‌گوید: امام محمد باقر علیه السّلام درباره آیه «و من قتل مظلوما» فرمود: «او حسین بن علی علیه‌السّلام است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم. و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون امام حسین علیه السلام بر آید; پس می‌کشد تا جایی که گفته می شود اسراف در قتل کرده است. مقتول، حسین علیه السّلام و ولی او قائم عّجّّل اللَّهُ تعالي فّرجه الشِریف است. و اسراف در قتل این است که غیر قاتل او کشته شود. او منصور است; زیرا از دنیا نمی‌گذرد تا این که یاری شود به مردی از خاندان پیامبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم که زمین را پر از قسط و عدل کند، همچنان که پس از جور و ظلم شده باشد» .

▫️▫️ ادامه دارد… ▫️▫️

💠💠💠

✅کانال رسمی مسجد مقدس جمکران:
@Jamkaran_ir

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید