شنبه , آوریل 20 2024

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۶

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۱۶

🔸 گفتیم در اثبات تداوم رهبری #اهل_بیت (ع) ۵ دسته روایت وجود دارد.
👈 در اینجا به بعضی از روایات این پنج دسته اشاره می‌کنیم:

💠 ابان‌بن‌تغلب از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: #حجت خدا پیش از مخلوقات بوده است، با مخلوقات است و بعد از مخلوقات هم خواهد بود.

💠 سعد اشعری می‌گوید بر امام عسکری (ع) وارد شدم و می‏‌خواستم از جانشین پس از ایشان سؤال کنم. فرمودند: خدای متعال از زمان آدم زمین را خالی از حجت نگذاشته است و تا روز #قیامت نیز خالی از حجت نخواهد گذاشت، به خاطر اوست که #بلا را از اهل زمین دفع می‌‏کند و به خاطر اوست که باران می‏‌فرستد و #برکات زمین را بیرون می‌‏آورد.

💠 در کتاب نهج‌البلاغه آمده است: آری خدایا، زمین از کسی که با دلیل و حجت برای خدا #قیام کند تهی نمی‌ماند؛ آشکار و مشهور، یا ترسان و پنهان، تا دلایل الهی و بیّناتش باطل نشود. اینان چند نفرند، آنان کجایند؟ به خدا قسم عددشان اندک است، و نزد خداوند از نظر منزلت بسیار بزرگند، خداوند دلایل و بیّناتش را به وجود آنان محافظت می‌‏کند تا به افرادی شبیه خود بسپارند، و بذر آن را در دل‌هایشان کشت کنند.

⭕️ این سوال مطرح است که چرا #غیبت رخ داد؟

🔆 نظام خلقت بر اساس #حکمت طراحی می شود و اجرای این حکمت الهی به خواست مردم است. هیچ‌گاه بر اساس زور نیست. یعنی اگر خدواند می خواست انسان را #هدایت کند نمی توانست مثل مورچه آن‌ها را بیافریند که فقط حرف گوش دهند؟
📌 اگر #انسان بخواهد یک وجود ارزشی باشد باید #اراده و #انتخاب کند. غیبت بر اساس یک حکمت است. بخشی از بحث غیبت این است که ما می‌خواهیم جامعه‌ای #عدالت پیشه و بر محور عدالت خواهی ایجاد کنیم. این #جامعه سه عنصر می‌خواهد:
🔸 رهبری که خودش #عادل باشد.
🔸 مواضع عدالت را داشته باشد و بداند.
🔸 این است که مردم آن عدالت را بپذیرند.
👈 در دوره #حکومت امیرالمؤمنین (ع) دو عنصر از این سه وجود داشت ولی جامعه عدالت‌پذیر نبود.
💢 کسانی بودند که در جنگ‌ها در رکاب حضرت بودند اما در #خوراج در مقابل ایشان ایستادند.

✅ برای اینکه انسان به #کمال لایق برسد، مقطعی وجود دارد که اراده کند و آن دوران غیبت است.

💠 امام زین‌العابدین (ع) فرمودند: از روزی که خداوند آدم را آفرید، زمین خالی از حجت نیست که آن حجت ظاهر و مشهود یا غایب و نهان است و تا روز قیامت از حجت خدا خالی نخواهد بود، و اگر چنین نبود خداوند پرستیده نمی‌شد.

✳️ با بررسی این پنج دسته روایات، نگرش #شیعه، تداوم در #رهبری و استمرار #امامت است. استمرار می‌تواند به صورت غیب یا آشکار باشد.

💠 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در هر گروه از امت من که پس از من می‏‌آیند، یک نفر از اهل بیت من در میان ایشان خواهد بود که تغییرات منحرفین و یاوه‌‏سرایی‌های گمراهان و تأویل و توجیه‏‌های نادانان را از میان می‌برد. همان ائمه و پیشوایان شما، راهبر و راهنمای شما هستند که با آنها به پیشگاه پروردگار خواهید رفت. پس بنگرید که برای #دین و #نماز خویش چه کسی را به رهبری می‌گیرید.

⭕️ کسانی که #تداوم_رهبری را انکار می کنند می خواهند #تداوم_امامت را انکار کنند که در ادامه #رسالت را منکر شوند.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۱۶، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید