سه‌شنبه , آوریل 16 2024

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۰

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۰

✅ در این جلسه به تبار امام زمان (ع) از جهت مادر ایشان می پردازیم.

🔸 در مورد فرزند حضرت نوح، قرآن می‌فرماید: «لَیْسَ مِنْ أهْلِکَ؛ او از نسل تو نیست»
👈 در حالی که پدرش پیامبر خداست و نمی‌توان در #نظام_تربیتی و #لقمه_حلال وی شبهه کرد. اما طبق آیات قرآن مادر او گمراه بوده است. پس مادر در نظام تربیتی عنصر مهمی است.

⭕️ همسران ناصالح برخی بزرگان و امامان مثل لوط، نوح، امام حسن (ع) و امام جواد (ع) و چرایی ازدواج این بزرگواران با آن‌ها بحث مفصلی دارد که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.

🖌 بحث #وراثت علمی بوده و اصلی است که باید تبار #خانواده و اصالت و شرافت و خلقیات خانوادگی طرف مقابل را در ازدواج مورد توجه قرار داد چرا که در فرزند تأثیرگذار است.

🔆 برای مادر امام زمان (ع) ۸ اسم در کتب تاریخی و تراجم نقل شده است: ملیکه، خمط (نوعی درخت میوه)، حکیمه، صقیل، ریحانه، سوسن، مریم و نرجس (که مشهورترین نام ایشان بوده) از اسامی آن حضرت است.

✅ حضرت نرجس خاتون در یک ویژگی با مادران همه ائمه (ع) شباهت دارند.
💠 در زیارات می خوانیم: «أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّةُ بِأَنْجَاسِهَا؛ شهادت می‌دهم که تو نوری بودی در صلب‌های شامخ و رحم‌های پاکیزه، #جاهلیت با ناپاکی‌هایش، آلوده‌ات نکرد».
👈 زندگانی مادران حضرات ائمه (ع) هرگز مانند #دوران_جاهلیت نبوده است.

💢 جاهلیت مقطع زمانی خاصی نیست که بگوییم فقط قبل از #اسلام بوده است بلکه نپذیرفتن #دین است. کسی که #حق را نمی پذیرد در دوران جاهلیت زندگی می‌کند.

🔹 در رابطه با سرگذشت آن بانوی عُظمی چهار دسته روایت وجود دارد. یک دسته از روایات ایشان را شاهزاده رومی و اسیر معرفی می‌کنند که در اینجا شبهه‌ای اتفاق می‌افتد که اگر ایشان اسیر شده باشند باید جنگی نیز رخ داده باشد و نحوه آمدن ایشان به بغداد مشخص باشد.

📚 در کتاب‌های تاریخی مثل تاریخ یعقوبی، مقدمه ابن خلدون، الکامل فی التاریخ نوشته ابن اثیر، آمده که در بین سال‌های ۲۴۵ تا ۲۵۴ هجری قمری درگیری‌های متفاوتی بین رومی‌ها و مسلمانان گزارش شده است. از جمله دو درگیری مهم در ۲۴۹ و ۲۵۳ اتفاق افتاده است که می‌تواند زمینه‌ساز اسارت طایفه‌ای از رومیان شده باشد. بنابراین شاهزاده بودن و اسیر بودن ایشان را کتاب‌های تاریخی جنگِ در آن مقطع را تأیید می‌کند. اما اینکه بانو در جنگ اسیر شده‌اند یا اینکه خود را در بین اسرا وارد کرده‌اند در کتاب‌های تاریخ اختلاف وجود دارد ولی مسلم این است که به عنوان اسیر وارد بغداد می‌شوند.

🖌 بزرگان محدثین ما مثل شیخ صدوق، شیخ طوسی این داستان را نقل کرده‌اند.

📖 شیخ صدوق در کتاب کمال‌الدین و تمام‌النعمة و کتب دیگری داستان اسارت و وارد شدن نرجس خاتون به بغداد و در نهایت نائل شدن به مقام خدمتگزاری #اهل_بیت (ع) را نقل می‌کنند.

📎 افراد بسیاری این #روایت را نقل کرده‌اند و قعطاً جعلی نیست و این بزرگان وقتی این روایت را نقل کرده‌اند یعنی قابل استناد است.

📍راوی روایت شخصی است به نام بشربن‌سلیمان که از ارادتمندان امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و همسایه ایشان در شهر سامرا است.

🔆 در جلسات دیگر به بررسی سه دسته دیگر از این روایات خواهیم پرداخت.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۰، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید