پنج‌شنبه , آوریل 18 2024

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۶

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۶

✅ #غیبت اختصاص به #اسلام و امام زمان (ع) ندارد. در امم گذشته برای برخی از انبیاء نیز اتفاق افتاده است.

📌 ادریس، نوح، هود، عیسی، موسی، یوسف و صالح علیهم السلام از پیامبرانی بودند که دارای غیبت بودند.

🔆 حضرت نوح بعد از طوفان، امت خود را جمع می‌کند و به #جانشین خودش و پیامبری جناب هود بشارت می‌دهد. در تمام نقل‌های معتبر بین نوح (ع) و هود (ع) ۴۰۰ سال است که این پیامبر الهی در غیبت به سر می برد. حضرت نوح ۹۵۰ سال #رسالت داشت و ۸۶ نفر به کشتی سوار شدند. خداوند دوباره آن ۸۶ نفر را #امتحان کرد.

📚 مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار روایاتی را می‌آورند که مشابهت #امت_اسلامی در حوادث پیش آمده در امم گذشته را نشان می‌دهد و احادیث محکمی است.

👈 مثلا اگر #سقیفه در اسلام اتفاق افتاد، شبیه اتفاقی است که حضرت موسی قرار بود ۳۰ روز نباشد و ۱۰ روز به آن اضافه شد و در این ده روز سامری آمد و مردم را گمراه نمود.

🔸 غیبت امام عصر (عج) در امت اسلامی یک پدیده نوظهور نبوده بلکه در امت‌های قبل هم اتفاق افتاده است.

💠 پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر موضوعی که در ملت‌های قبل از من، جاری شده در امت من هم اجراء خواهد شد.

💠 حنان‌ابن‌سدیر از پدرش از امام صادق (ع) نقل می‌کند که فرمودند: #قائم ما غیبتی دارد که طولانی می‏‌شود. عرض کردم: علت آن چیست؟ فرمودند: خداوند نمی‌خواهد این امر انجام شود، مگر اینکه تمام سنت‌هایی را که پیامبران در غیبت‌هایشان داشته‏‌اند، درباره او جاری کند و ناچار است که مدت غیبت همه پیغمبران را به سر برد. خداوند می‏‌فرماید: «َلتَرْکبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ؛ که بی‏‌تردید شما حالی را پس از حالی خواهید پیمود» یعنی #سنت کسانی که پیش از شما بوده‌‏اند [در مورد شما جاری خواهد شد]

🔸 به هر ترتیب باید گفت #نماز خواندن امام عصر (عج) بر بدن پدر بزرگوارشان و خارج شدن ایشان از میان جمعیت، آغاز #غیبت_صغری است.

🖌 کمتر مسئله‌ای نظیر غیبت را پیدا می‌کنید که تمام معصومین از پیامبر (ص) تا امام عسکری (ع) درباره آن #روایت داشته باشند.
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۶، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید