جمعه , آوریل 19 2024

🔴 #حکیم_الهی_شدن / جلسه نوزدهم

🔴 #حکیم_الهی_شدن / جلسه نوزدهم

✅ در بیان مولفه‌های رسیدن به #حکمت_الهی، رها کردن امر زائد را بیان می‌کنیم.

🔸 جناب لقمان به مرد یهودی فرمودند برای رسیدن به حکمت الهی، یکی از عوامل دیگری که به آن عامل بودم این است که به امری که به من مربوط نبود، ورود پیدا نکردم.

🖍 کار انسان #عاقل هدفمند است، و چون #مؤمن است، کاری را که انجام می‌دهد، باید دارای #نیت باشد، و برای رسیدن به هدف باشد، این هدف عرفی یا عقلی یا شرعی است، اگر این سه وجه نبود آن کار زائد است.
کار زائد: کاری است بدون هدف، کاری که منفعتی در آن وجود ندارد.

🖍 ما باید حقوق دیگران را بشناسیم، بدانیم #مردم چه حقی به گردن ما دارند، اگر در مسئله و زمینه حقوق آن‌ها بود، اداء کنیم و اگر در زمینه حقوق آن‌ها نبود از آن کار زائد بر حذر باشیم، و در آن ورود پیدا نکنیم.

💠 امام صادق (ع) فرمودند: خداوند به چیزی برتر از ادای #حق_مومن پرستیده نمی‌شود.
❄️ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: #مومن ۳۰ حق بر گردن برادر خود دارد:

۱. از لغزش او صرف نظر کند؛ ۲. به اشک چشم او ترحم نماید؛ ۳. عیوب او را بپوشاند؛ ۴. عذر او را بپذیرد؛ ۵. اجازه ندهد کسی از او #غیبت کند؛ ۶. پیوسته #خیر_خواهی او را کند؛ ۷. دوستی او را حفظ کند؛ ۸. به وعده‌ای که به او داده وفا کند؛ ۹. در بیماری عیادتش کند؛ ۱۰. به جنازه او حاضر شود؛ ۱۱. دعوت او را بپذیرد؛ ۱۲. #هدیه او را قبول کند؛ ۱۳. #احسان او را تلافی کند؛ ۱۴. #نعمت او را سپاس گذاری کند؛ ۱۵. یار و یاور او باشد؛ ۱۶. ناموس او را حفظ کند؛ ۱۷. حاجت و نیاز او را برطرف کند؛ ۱۸. اگر عطسه کرد به او غَفَرَکَ الله لَک بگوید؛ ۱۹. گمشده او را جستجو کند؛ ۲۰. جواب #سلام او را بدهد؛ ۲۱. با او به نیکی سخن بگوید؛ ۲۲. احسان او را به خوبی تلافی کند؛ ۲۳. قسم‌هایش را تصدیق کند؛ ۲۴. با او دوستی کند؛ ۲۵. هرگز با او ستیزه و دشمنی نکند؛ ۲۶. او را یاری کند؛ ۲۷. او را تنها نگذارد؛ ۲۸. در حوادث او را خار نکند؛ ۲۹. هر چه برای خود می‌پسندد برای او نیز بپسندد؛ ۳۰. هر چه را برای خود ناپسند دارد برای او هم ناپسند بدارد.

🌐 امام صادق (ع) فرمودند: مسلمان بر مسلمان هفت حق واجب دارد، اگر یکی از این هفت حق را ترک کرد، از #ولایت خدا خارج می‌شود و ولایت غیر خدا [ولایت #شیطان] را می‌پذیرد.

۱. آنچه که برای خود دوست داری برای برادر مسلمانت دوست بدار و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای او نیز نپسند[قاعده زرین اخلاق]؛
۲. از به خشم آوردن او بپرهیز، خشنودی او را به دست آور، و فرمانش را #اطاعت کن؛
۳. با جان و مال و زبان و دست و پای خویش او را یاری کن؛
۴. چشم و راهنما و آیینه او باش؛
۵. تو سیر نباشی و او گرسنه، یا سیراب باشی و او تشنه، یا پوشیده باشی و او برهنه؛
۶. اگر خدمتگزاری داری و برادرت ندارد، واجب است که خدمتگزار خود را بفرستی تا کمکش باشد؛
۷. سوگند او را تصدیق کن، دعوتش را بپذیر، در بیماری از او #عیادت کن، بر جنازه‌اش حاضر شو، هرگاه فهمیدی او حاجتی دارد به اداء آن شتاب کن، نگذار نیازش را اظهار کند، او را مضطر نکن تا حاجتی را از تو درخواست کند.

🔅جناب لقمان به مرد بنی اسرائیلی فرمود این خصوصیات را اگر انجام دادی، مثل من می‌شوی، اگر از این مولفه‌ها، موارد کمتری را انجام دادی از من پایین‌تر می‌شوی و اگر از این موارد بیشتر انجام دادی بالاتر از من هستی.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه نوزدهم | ماه رمضان ۱۴۰۱
مسجد حضرت امیر علیه السلام
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید