پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۷

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۷

✅ در جلسه قبل گفتیم که #غیبت در امت‌های گذشته نیز وجود داشته است.

🔸 از کسانی که دارای غیبت بوده‌اند، ادریس پیامبر است که از امتش غایب شد و طول غیبت ایشان ۲۰ سال بود.
🔸 در مورد جناب صالح هم همین طور بود. جناب صالح پس از #معجزه ناقة الله، غایب شدند.
🔸 از حضرت شعیب هم چنین نقلی دارد.
🔸 غیبت جناب الیاس ۷ سال طول کشید. غیبت دانیال پیامبر هم ۹۰ سال طول کشید.
🔸 یکی دیگر از کسانی که غیبت کرده، حضرت عیسی است. حضرت عیسی اکنون حدود ۲۰۲۰ سال عمر دارد. غیبت حضرت عیسی از امت نصاری از غیبت امام زمان (ع) تاکنون بیشتر است.
🔸 غیبت حضرت نوح هم همینطور است. یکی از پیامبرانی که به امتش اشاره به غیبت #خلیفه بعد از خود دارد جناب نوح است.

💠 امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: روزی حضرت نوح (ع) امتشان را جمع کردند و خطاب به آنان فرمودند: بدانید که پس از من غیبتی خواهد بود که در آن طاغوت‌ها ظاهر خواهند شد و خدای عزوجل به وجود قائمی از فرزندان من به نام هود #فرج شما را می‌رساند… او در شمایل و #اخلاق شبیه من است… پس آن‌ها پیوسته چشم به راه هود و منتظر ظهورش بودند تا آن که مدت (این غیبت و #انتظار) به درازا کشید و دل‌های بیشتر ایشان سخت [و سنگ] شد، در این هنگام خدای متعال پیامبرش هود را ظاهر کرد، در حالی که آن‌ها از فرج، ناامید و در نهایت گرفتاری بودند.

🔸 پیامبر دیگری که غیبت برایشان رخ داده است حضرت یوسف است. از کنعان تا مصر آنطور که محاسبه شده ۱۸ روز از امتش دور است. برادران یوسف از کنعان به مصر می‌آیند، در حالی که یوسف را دیده‌اند ولی او را نمی‌شناسند.

✅ بحثی که داریم این است که غیبت امام عصر (عج) به چه شکل است؟ آیا امام در دوران غیبت ناپیداست؟ مثل جن و ملک و روح است که وجود دارد ولی کسی آن‌ها را نمی‌بیند؟ یا اینکه غیبت امام عصر (عج) به شکل ناشناس است، بین ما زندگی می‌کنند اما کسی ایشان را نمی‌شناسد؟

💠 امام صادق (ع) فرمودند: در صاحب این امر شباهتی با یوسف است، راوی پرسید: گویا شما از غیبت یا حیرتی به ما خبر می‌دهید؟ فرمودند: چرا این مردم لعنت شده همچون خوک این مسئله (غیبت) را #انکار می‌کنند؟ برادران یوسف با آنکه افرادی #عاقل و با فهم و فرزندان انبیا بودند، بر یوسف وارد شدند، با او سخن گفتند و او را مخاطب قرار دادند، با او داد و ستد کردند و رفت و آمد نمودند در حالی که آنان برادران یوسف بودند اما او را نشناختند، تا وقتی که یوسف خودش را به آن‌ها معرفی کرد و گفت من یوسف هستم.

👈 پس می‌شود که امام عصر (عج) در میان ما زندگی بکنند اما ناشناس باشند.

📌 جهاتی را از غیبت انبیا بیان کردیم که بگوییم، غیبت یک پدیده جدید نیست و در امت‌های گذشته بوده است.
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۷، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید