پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

🔴 #سکوت_در_برابر_ظلم / بخش اول

🔴 #سکوت_در_برابر_ظلم / بخش اول
◼️ به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری (س)

🔸 #ظلم، یکی از رذایل اخلاقی و مذموم است. ظلم در لغت به معنای قراردادن چیزی در جایگاهی دیگر از جایگاه خودش، ستم‌کردن، بی‌داد است.

✅ #مصادیق_ظلم

🔸 خداوند متعال در آیات قرآن کریم، ۸۱ گروه را #ظالم و #ستمگر نامیده است. بعضی از این افراد و گروه‌ها عبارتند از:
یاری‌کنندگان ظالمان. [انعام/ ۱۲۹]
تجاوزکنندگان از #حق و دستورات الهی. [مائده/۱۰۷]
پیروان #مکتب غیرالهی. [ابراهیم/۲۷]
لجاجت‌کنندگان در برابر حق. [اسراء/۸۲]
کسانی‌که از هوا‌ و‌ #هوس خود پیروی می‌کنند. [قصص/۵۰]
تعدی‌کنندگان به حق دیگران. [شوری/۴۱]
قاتلان انبیاء. [آل‌عمران/۱۸۲]

✅ انواع ظلم

🔸 عالمان علم اخلاق ظلم را به سه نوع تقسیم کرده‌اند:
۱- ظلم به خویشتن
۲- ظلم به مردم و سایر موجودات
۳- ظلم به مکتب و #دین
👈 در بین این سه نوع، ظلم به مکتب و دین، بدترین نوع ظلم است.

📌 مردم #مسلمان از نظر شرعی وظیفه دارند که در برابر ظلم #سکوت نکنند و فرقی هم نمی‌کند که خودشان #مظلوم واقع شده‌اند یا دیگری. در هر دو صورت باید برای کوتاه کردن شرّ ظالم بکوشد و تا جایی که امکان دارد از به #وظیفه_شرعی خود عمل نماید.

💠 امام رضا (ع) فرمودند: اگر مردى در مشرق كشته شود و در مغرب كسى به آن راضى باشد، نزد خدا در قتل او شراكت دارد.
💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: کسی که ظلم می‌کند، و کسی که با او همکاری دارد و کسی که بدان رضایت دارد، هر سه در ظلم شریک‌اند.

💠 خداوند در سوره آل‌عمران آیه ۱۱۲ می‌فرماید: آنان همواره به آیات خدا #کفر می‌ورزیدند و پیامبران را به ناحق می‌کشتند، و این [کفرورزی و کشتن پیامبران] به سبب این است که [خدا را] نافرمانی نمودند و همواره [از حدود الهی] تجاوز می‌کردند.
📚 در تفسیر عیاشی ذیل این آیه از امام صادق (ع) روایت کرده که حضرت این آیه را قرائت کردند و سپس فرمودند: به خدا سوگند انبیاء را با دست خود نزدند، و با شمشیرهای خود نکشتند، لکن سخنان ایشان را شنیدند، و در نزد نااهلان، آن را فاش کردند، در نتیجه #دشمن ایشان را گرفت و کشت، پس #مردم کاری کردند که انبیاء هم کشته شدند، و هم تجاوز شدند، و هم گرفتار مصائب گشتند.

✅ ظلم در #امت_اسلامی
🔸 بعد از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) بر خلاف انتصاب الهی امیرالمؤمنین (ع) در روز #غدیر، جمعی در #سقیفه بنی‌ساعده دور هم آمده و جانشین و #خلیفه بعد از پیامبر را از میان خودشان انتخاب نمودند. و بدین ترتیب اولین ظلم به دین و مکتب را بعد از پیامبر (ص) رقم زدند.

🔸 در پی حفظ این جانشینی و خلافت، در صدد برآمدند تا از مردم مدینه برای خود بیعت بگیرند. در این میان #اهل_بیت پیامبر که عزادار و مشغول کمک به امیرالمؤمنین (ع) برای تجهیز ایشان بودند. این تنها گذاشتن و وانهادن پیکر پیامبر (ص) دومین ظلم به دین و مکتب بود.

🔸 #اهل_سقیفه بعد از آنکه با رعب و وحشتی که در #جامعه ایجاد کردند از مردم برای خود #بیعت گرفتند و بعد از همه سراغ امیرالمؤمنین (ع) آمده و از ایشان خواستند تا با خلیفه دست‌نشانده سقیفه، بیعت نمایند. اما #فکر نمی‌کردند که حضرت مقابل این ظلمی که به دین روا داشتند ایستاده و مخالفت نموده و احقاق حق می‌کنند.

🔸زمانی که از بیعت کردن امیرالمؤمنین (ع) با غاصبین خلافت مأیوس شدند، باغ #فدک را #غصب نموده و به متحصنین در خانه #وحی یورش بردند. و بدین ترتیب ظلم‌های دیگر را به دین و مکتب نمودند.

⭕️ اعمالی که اهل سقیفه انجام دادند فقط ظلم به دین نبود بلکه هم‌زمان ظلم به دیگران نیز بود چرا که همگان را از #امام منصوب از طرف خداوند و #جانشین و #وصی برحق پیامبر (ص) محروم ساخته و بدین سبب گمراهی و بازگشت به #جاهلیت را رقم زدند همچنانکه سوره مبارکه آل‌عمران آیه ۱۴٩ می‌فرماید: «ای اهل #ایمان، اگر از #کافران فرمان برید، شما را به [#عقاید و روش های کافرانه] گذشتگانتان بازمی‌گردانند، در نتیجه زیانکار خواهید شد.»

🔆 اینان به خودشان نیز ظلم کردند و با پیروی از #هوای_نفس خواستند به #حکومت و #قدرت برسند اما خودشان را به آتش دوزخ گرفتار کردند و حق اهل بیت پیامبر (ص) را ضایع نموده و مسلمین را از خاندان وحی دور ساختند.

_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش اول

📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1196

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید