جمعه , مارس 29 2024

🔰توجه به مهربانی خدا چه آسیبی دارد؟

🔰توجه به مهربانی خدا چه آسیبی دارد؟

🔰خوف از جهنم، میوۀ درک مهربانی خداست

🌀#چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۷)

⭕️توجه به مهربانی خدا ممکن است باعث شود دچار غرور شویم و جرأت بر گناه پیدا کنیم

⭕️برای اینکه از مهربانی خدا سوءاستفاده نکنیم، باید «خیلی» به مهربانی خدا توجه کنیم تا شرمندۀ محبتِ خدا بشویم

⭕️اگر از کانال مهربانی خدا به ترس از جهنم برسیم، این ترس برایمان شیرین خواهد بود نه تلخ!

⭕️چرا اهل‌بیت(ع) این‌قدر از یادِ دوزخ، متأثر می‌شوند؟ چون غرق مهربانی خدا هستند و یک‌ذره هم تحملِ اخمِ و غضب خدا را ندارند!
_____________________
#علیرضا_پناهیان
💠اگر به مهربانی خدا توجه کنیم، اوائلش ممکن است یک‌مقدار دچار آسیب بشویم؛ کسی که قبلاً به رحمت خدا بی‌توجه بوده، وقتی به او بگویند «خدا خیلی مهربان است» ممکن است دچار غرور بشود و جرأت بر گناه پیدا کند، کمااینکه قرآن می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَريمِ» (انفطار/6)

💠چاره‌اش این است که ما «خیلی به رحمت خدا توجه کنیم به‌حدّی که شرمندۀ خدا بشویم» اگر فقط یک کمی به رحمت خدا توجه کنیم، ممکن است این آسیب را داشته باشد که مغرور بشویم، اما اگر خیلی توجه کنیم، چون از مهربانی خدا لذت می‌بریم، آدم شرمندۀ محبت خدا می‌شود و دیگر نمی‌تواند از مهربانی خدا سوءاستفاده کند.

💠در کنار توجه به مهربانی خدا آیا لازم است به غضب و قهرِ الهی هم نگاه کنیم تا یک تعادلی برقرار شود که یک‌وقت از مهربانی خدا سوءاستفاده نکنیم و دچار غرور و فریب نشویم؟ نه! اگر به مهربانی خدا بیشتر توجه کنید، شرمندۀ محبت خدا می‌شوید و به‌خاطر حیای از خدا، دیگر رویتان نمی‌شود خطا کنید! خدا این حیا و شرمندگی را خیلی دوست دارد و خیلی برای انسان نورانیت می‌آورد.

💠چه کسی شرمندۀ خدا می‌شود و از خدا خجالت می‌کشد؟ کسی که خدا خیلی به او مهربانی کرده است. خودمان را در این فضای مهربانی خدا قرار دهیم و به خودمان تلقین کنیم که «خدا مهربان است» برای هر کاری «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» بگوییم و عمیقاً به معنای آن توجه کنیم. وقتی مهربانی خدا را عمیقاً لمس کنیم، دیگر آسیب ندارد و آدم را دچار آسیبِ غرور نمی‌کند.

💠پس کِی به غضب الهی توجه کنیم؟ اگر بعد از مهربانی خدا به غضب الهی توجه کنیم، اثرش هزاربرابر بیشتر خواهد بود. چرا یادِ جهنم و آیات قرآن دربارۀ دوزخ، بر روی ما کمتر اثر دارد ولی اهل‌بیت(ع) این‌قدر از یادِ دوزخ، متأثر می‌شوند؟ برای اینکه اهل‌بیت(ع) غرق مهربانی خدا هستند و یک‌ذره هم اخم و بی‌توجهیِ خدا را نمی‌توانند تحمل کنند، چه رسد به غضب خدا و جهنم!

💠اگر به مهربانی خدا، خوب توجه کنیم، کارمان به جایی می‌رسد که حسابی از خدا می‌ترسیم و حساب می‌بریم؛ این خوف، ادامۀ همان توجه به مهربانی خداست. درست است که خوف و شوق در کنار هم، مثل دو بال هستند، ولی این توجه به مهربانی خدا، می‌تواند آن خوف را به‌دنبال بیاورد. به مهربانی خدا توجه کن، از همین مسیر، به خوف از خدا و ترس از دوزخ هم می‌رسی! به ترس از قهر خدا هم می‌رسی که بالاتر از «ترس از دورخ» است.

👈 ادامه مطلب در پست بعد👇👇

@Panahian_text

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید