جمعه , آوریل 26 2024

🌀 #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۶)

👈ادامه مطلب بحث:

🌀 #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۶)

💠امام صادق(ع) می‌فرماید: «مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ يَدَهُ إِلَى اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْيَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّهَا صِفْراً» (عده‌الداعی/210) کسی دستش را درِ خانۀ خدا بلند نمی‌کند مگر اینکه خدا خجالت می‌کشد که دستِ او را خالی برگرداند، لذا بعد از دعا، دستت را به سر و صورت بکش «فَإِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَرُدَّ يَدَهُ حَتَّى يَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ» (همان) چون این دست، دیگر آن دست قبلی نیست؛ یک چیزی در آن هست!

💠نباید این‌طور باشد که فقط علمای دین، بگویند «جلسۀ روضه و دعا خوب است…» چون این مسائل به تجربه هم قابل درک است! دانشمندان علوم تجربی هم باید این را بگویند. بعضی از روانشناس‌ها در غرب، این کار را کرده‌اند؛ عده‌ای اهل دعا را از چند کلیسا به بخشی از یک بیمارستان بردند و آنها برای بیمارانِ آن بخش، دعا کردند(طوری که خودِ بیماران متوجه نمی‌شدند) تعداد بیمارانی که در این بخش، شفا پیدا کردند بیشتر شد و تعداد مصرف قرص‌های مسکن، کمتر شد، کارِ پرستارها هم کمتر شد. پس به‌صورت تجربی هم می‌توان اثبات کرد که دعا بر روی بیماری، مؤثر است.

💠علاوه بر دعا خودِ «جمع مؤمنین» هم جذب‌کنندۀ رحمت الهی است! پیامبر(ص) می‌فرماید: «الْجَمَاعَةُ رَحْمَةٌ وَ الْفُرْقَةُ عَذَاب» (نزهه‌الناظر/27) حالا اگر دعا جمعی باشد که دیگر فوق‌العاده است!

💠اگر شما-در این جلسه- برای ذکر خدا، کنار همدیگر جمع نشده بودید، انصافاً یک‌ساعت روی پا نشستن در میان جمعیت، خسته‌کننده نیست؟! طبق روایت؛ بر حاضرین در مجالس ذکر، آرامش نازل می‌شود و رحمت خدا آنها را در بر می‌گیرد «مَجَالِسُ الذِّكْرِ تُنَزَّلُ عَلَيهِمُ السَّكِينَةُ وَ تَحُفُّ بِهِمُ الْمَلَائِكَةُ وَ تَغشَاهُمُ الرَّحْمَةُ» (کنزالعمال/ج1/ص۴۲۴/ح۱۸۲۱)

💠در جلسۀ ذکر، یک چیزهایی (از برکات و فواید) توزیع می‌شود که جای دیگر نیست! البته ذکر و نماز و قرآن‌خواندن در خانه هم لازم است؛ نه‌اینکه اینها فقط در مجالس ذکر باشد! آدم وقتی در خانۀ خودش هم قرآن م

ی‌خواند خوب است که با صدای بلند قرآن بخواند تا بچه‌هایش بشنوند، همین اصوات که در خانه منتشر می‌شود، آثاری دارد.

💠امام صادق(ع) فرمود: آن مجلسی که اگر آدم در آن بنشیند، دیگر بدبخت نمی‌شود، مجلس ذکر اهل‌بیت(ع) است. ملائکه وقتی به‌مجلس ذکرِ اهل‌بیت(ع) می‌آیند، به همدیگر می‌گویند: بایستید که به آن جای اصلی که می‌خواستیم، رسیدیم! پس در آن جلسه می‌نشینند و به‌همراه حاضرین در جلسه، چیزهایی می‌فهمند(به فهم و درک می‌رسند) از اهل این مجلس، اگر کسی مریض شود فرشتگان به عیادتش می‌روند و اگر از دنیا بروند او را تشییع می‌کنند. (…فَذَلِكَ الْمَجْلِسُ الَّذِي لَا يَشْقَى بِهِ جَلِيس؛ کافی/2/187)

🚩مسجد امام صادق(ع)- ۹۷.۰۳.۲۲
📢صوت در:
@Panahian_mp3

@Panahian_text

دیدگاهتان را بنویسید