سه‌شنبه , آوریل 23 2024

🌀 #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۲)

👈ادامه مطلب بحث:

🌀 #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۲)

💠حالا چه‌کار کنیم که مهربانی خدا را ببینیم و درک کنیم؟ یک راه برای اینکه احساس نیاز به مهربانی خدا در ما افزایش پیدا کند این است که خود خداوند متعال به ما مهربانی کند!

💠یک راه نجات ما این است که اول خدا به ما محبت کند! در مناجات شعبانیه می‌خوانیم: «إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلَّا فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِك» خدایا، من هیچ‌وقت زور نداشتم از معصیت تو جدا بشوم، مگر وقت‌هایی که تو با محبت خودت، مرا بیدارم کردی! یعنی تو وقتی به من محبت می‌کنی، من آدم می‌شوم، پس اول خودت به من مهربانی کن تا من آدم بشوم! این خیلی مناجات فوق‌العاده‌ای است!

💠خدایا من می‌خواهم به مهربانی تو احساس نیاز کنم، بهترین کار چیست؟ این است که خودت الان به من محبت کنی! دیگر نمی‌خواهد ما راهِ دور برویم و سیر و سلوک کنیم!

💠یکی از جواب‌های خدا این است که: «باشد؛ من در زندگی و در الهامات ذهنیِ تو، محبتم را به تو می‌رسانم، فقط تو این را از من تقاضا کن و این تمنا را در خودت بیدار کن، تا جوابش را بدهم» یکی دیگر از جواب‌های خدا هم این است که: «من به تو محبت کرده‌ام، محبت من در قرآن کریم و در زبان قرآن، برای تو رایگان است، بیا قرآن بخوان و محبت من را ببین و بچش! قرآن بخوان تا احساس نیازت به محبت من بیدار شود!»

💠قرآن، زبان محبت و مهربانی خداست! کسی که زیاد قرآن بخواند و درست بخواند، این ارتباط را برقرار می‌کند. اهل‌بیت(ع) توضیح داده‌اند که اگر این مسیر را به‌درستی طی کنیم چه فایده و برکتی برای ما دارد و اگر این مسیر را درست طی نکنیم، چه ضرری برای ما دارد.

💠امام صادق(ع) می‌فرماید: «مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ لَمْ يَخْضَعْ لِلَّهِ وَ لَمْ يَرِقَّ قَلْبُهُ وَ لَا يُنْشِئُ حَزَناً وَ وَجَلًا فِي سِرِّهِ فَقَدِ اسْتَهَانَ بِعِظَمِ شَأْنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ خَسِرَ خُسْرَاناً مُبِيناً» (مصباح‌الشریعه/28) کسی که قرآن می‌خواند باید یک خضوعی برای خدا و یک رقت قلبی و یک حزنی در دلش بیاید و یک ترسی در درونش پدید بیاید. اگر کسی قرآن بخواند و این اتفاق‌ها برایش نیفتد، هم خسران کرده است؛ یک خسران آشکار! و هم به شأن پروردگار توهین کرده است!

💠همان‌طور که می‌دانید نماز هم در واقع نوعی قرآن‌خواندن است(البته به‌اضافۀ چندتا کارِ دیگر) قرآن‌خواندنِ واجب، در نماز است و بقیۀ قرآن‌خواندن‌ها مستحب است. حالا اگر ما نماز بخوانیم و این چند اتفاق برای ما نیفتد، همین روایتِ فوق، دربارۀ ما هم صدق می‌کند و خطرِ این هست که قساوت قلب در ما ایجاد بشود.

💠آدم چطوری می‌تواند با قرآن‌خواندن، رقّت قلب پیدا کند؟ اساساً کِی آدم رقت قلب پیدا می‌کند؟ وقتی که مهربانی ببیند! اساساً کِی آدم یک دل‌گرفتگی قشنگ پیدا می‌کند؟ وقتی که مهربانی ببیند؛ خصوصاً اینکه در تنهاییِ خودش و فوق شایستگی‌اش و فوق تمنای خودش، مهربانی ببیند! خصوصاً از کسی مهربانی ببیند که حقی به گردن او ندارد و حتی به او اهانت کرده و معصیتش را کرده است!

💠در چه شرائطی قرآن بخوانم تا لطف خدا را در آیات قرآن لمس کنم؟ چه‌کار کنم که موقع قرآن‌خواندن این اتفاق‌ها برایم بیفتد؟ در ادامۀ روایت می‌فرماید: «فَقَارِئُ الْقُرْآنِ مُحْتَاجٌ إِلَى ثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ…» آدم موقع قرائت قرآن سه تا کار انجام بدهد تا این اتفاق قشنگ برایش بیفتد؛ با یک قلبی پر از خشوع، درِ خانۀ خدا بیاید، و بدنش هم فارغ باشد (مثلاً شکمش پر نباشد، زیاد گرسنه نباشد، زیاد خوابش نیاید و…) و یک جای خلوت برای قرآن خواندن گیر بیاورد، آن‌وقت اگر با خشوع، قرآن بخواند، شیطان فرار می‌کند!

💠کسی که موقع قرآن‌خواندن نکات فوق را رعایت کند، روح و سِرّش با قرائت قرآن به خدا انس می‌گیرد و در چنین شرائطی، خطاب‌های مهربانانۀ خدا را درک خواهد کرد و شیرینیِ حرف‌زدن خدا با بندگان صالحش را می‌فهمد! (وَجَدَ حَلَاوَةَ مُخَاطَبَاتِ اللَّهِ تَعَالَى عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَهُ الصَّالِحِين ) این مرحلۀ اول است. در مرحلۀ دوم چه اتفاقی می‌افتد؟ «وَ عَلِمَ لُطْفَهُ بِهِم» و لطف خدای متعال را به بندگان صالحش می‌فهمد.

💠یعنی آدم وقتی قرآن می‌خواند مهربانی و لطف خدا را می‌بیند! منتها آدم باید یک‌مقدار آرام بگیرد، یک‌مقدار دل خودش را آماده کند، اسباب و علل مزاحم را کنار بزند، اگر در ذهنش مشکلی آمد، آن را کنار بزند، این مشکلات و حاشیه‌ها(اعم از خوشی‌ها و ناخوشی‌ها) که در نظرت می‌آید، برای این است که ببینند آیا حواست پرت می‌شود یا نه؟ اینها جزء بازی دنیاست! هم خوشی‌ها و هم ناخوشی‌ها، فلسفه‌شان این است حواس آدم را پرت کنند! مراقب باش که حواست پرت نشود، آن‌وقت از قرائت قرآن، لذت می‌بری! و چه لذتی بالاتر از این؟!

🚩مسجد امام صادق(ع)- ۹۷.۰۳.۱۸
📢صوت در:
@Panahian_mp3

@Panahian_text

دیدگاهتان را بنویسید