سه‌شنبه , آوریل 30 2024

«خداوند توفیق بدهد هرچه می‌دانیم، عمل بکنیم. »

«خداوند توفیق بدهد هرچه می‌دانیم، عمل بکنیم. »

✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره:

✨ خداوند توفیق بدهد به اینکه هرچه ما می‌دانیم، عمل بکنیم.

🔸 اگر عمل کردیم به آنچه که می‌دانیم و زیر پا نگذاشتیم و چشممان را نپوشاندیم [کار درست می‌شود؛ مثلاً] همین حالا دست روی چشم می‌گذاریم و قسم می‌خوریم که من الآن روز را نمی‌بینم! راست هم می‌گوید، دروغ نمی‌گوید؛ تا [وقتی] دستش را روی چشمش گذاشته، نمی‌بیند دیگر! نمی‌بیند که روز است یا شب است؟! هیچ.

🔸 [روایت دارد] «من عمل بما علم ورّثه الله علم ما لم یعلم» [هر کسی به معلوماتش عمل کند] خداوند مجهولاتش را [تبدیل به] معلومات می‌کند؛ به همان دلیلی که همین معلوماتی [که الان دارد]، در زمان صَباوت و طفولیت نداشت؛ همین‌ها را هم خداوند شیئاً فشیئاً(به تدریج) به او یاد داده است.

🔸 فقهراً(پس به‌ناچار) اگر کسی معلوماتش را زیر پای خودش نگذاشت [و عمل کرد]، [به او] بگو دیگر برو و راحت باش و خاطرت جمع باشد؛ سر وقتش به آنچه که محتاجی، عالم می‌شوی.

🔸 بلکه از این بالاتر هم در روایت هست: «من عمل بما علم کفی ما لم یعلم؛ کسی که به دانسته‌ی خود عمل کند نسبت به آنچه نمی‌داند کفایت می‌شود.» دیگر به او می‌گویند موقوف؛ [یعنی] ای کسی که عمل می‌کنی به معلومات، موقوف؛ در فکر چیز دیگر نباش؛ [بقیه امور] با آنهاست. همان‌هایی که همین‌مقدار را به شما اعلام کرده‌اند، زیادی بر این مقدار را هم [خود] آنها اعلام می‌کنند. تو دیگر در فکر نباش؛ یعنی غصه‌اش را نخور، می‌دانند.

🔸 اگر هم یک‌دفعه کتاب را برداری و بخواهی نگاه کنی و [پاسخ مشکلت را] پیدا بکنی، همین هم از هدایت‌های خداست… آن سؤال‌ها و آن درس‌ها با کارمان هیچ منافاتی ندارد، مثل اینکه بخواهیم دوای این مرض را با ورق زدنِ کتاب پیدا بکنیم.

📚بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و دانشجویان ، سال ١٣٨۴

☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدس‌سره
✅ @bahjat_ir

دیدگاهتان را بنویسید