شنبه , آوریل 27 2024

  پیش‌بینی مکان دفن امام حسن(ع)

گزیده وصیت امام حسن مجتبی(ع)
بخش پایانی سخنرانی

  پیش‌بینی مکان دفن امام حسن(ع)
رسول اکرم فرمودند: کسی‌که در بقیع به زیارت فرزندم حسن برود، در پل صراط که قدم‌ها لرزان است، ثابت قدم است (یعنی از قبل فرمودند که مزار حسن من، قبرستان بقیع است)

  بخشی از وصیت امام حسن(ع)
این فراز را از کتاب بحارالانوار نقل می‌کنم:
ایشان حضرت سیدالشهداء(ع) را طلبیدند و فرمودند: برادرم! به تو وصیت می‌کنم آن را اجرا کن. هنگامی‌که از دنیا رفتم پیکرم را برای دفن آماده کن، سپس آن را کنار مزار رسول خدا ببر تا با او تجدید عهد کنم، سپس مرا به جانب مزار مادرم فاطمه ببر و پس از آن مرا به بقیع ببر و در‌ آن‌جا به خاک بسپار. و بدان‌که از طرف حمیرا (عایشه) که مردم از دشمنی و خلاف‌کاری او با خدا و پیامبر و ما اهل بیت آگاهی دارند مصیبتی به من می‌رسد.

✅ عمل به وصیت امام
هنگامی‌که حضرت به شهادت رسیدند، حضرت سیدالشهداء بر بدن مبارک ایشان نماز خواندند، بدن را در تابوت گذاشتند، تابوت را روی دست گرفتند تا به مسجدالنبی بروند و طبق وصیت تجدید عهد شود و آن را بازگردانند.
در این هنگام به عایشه خبر دادند که بنی‌‌هاشم پیکر امام حسن(ع) را کنار مزار رسول خدا آورده‌اند و می‌خواهند در آن‌جا دفن کنند.
در حالی‌که وصیت امام دفن نبود و فقط تجدید بیعت بود.

✅ مواجهه سیدالشهداء(ع) با عایشه
بی‌درنگ عایشه بر استری زین‌کرده سوار شد و کنار مزار رسول خدا آمد و فریاد زد: پسر خودتان را از خانه‌ی من دور کنید زیرا نباید در این‌جا کسی دفن شود و پرده‌ی حریم پیامبر دریده شود.
حضرت سید‌الشهداء جلو آمدند و فرمودند: تو و پدرت از قبل، پرده‌ی حریم پیامبر را دریدید. تو کسی را به خانه‌ی پیامبر آوردی که آن حضرت دوست نداشتند نزدیک او باشد (خلیفه اول و دوم) خداوند در مورد این کار از تو بازخواست خواهد کرد. همانا برادرم حسن به من امر کرد تا پیکرش را کنار قبر پدرش رسول خدا ببرم تا با او تجدید عهد کند. بدان‌که برادرم از همه‌ی مردم به خدا و رسولش به قرآن آگاه‌تر و داناتر از آن بود که بخواهد پرده‌ی حریم رسول خدا را پاره کند.
بعد فرمودند: خداوند در سوره ‌احزاب آیه‌ی ۵۳ می‌فرماید:‌ ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید، بدون آن‌که پیامبر اجازه دهد وارد خانه‌ی او نشوید.
ای عایشه!! تو بدون اجازه‌ی پیامبر وارد آن خانه شدی.
خداوند در سوره حجرات آیه ۲ می‌فرماید: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید صدای خود را از صدای پیامبر بلندتر نکنید.
ای عایشه! به جانم سوگند بخاطر دفن پدرت و رفیقش در کنار پیامبر، صدا بلند کردی (انچه در هنگام دفن افراد اتفاق می‌افتد) در حالی‌که در آیه‌ی ۳ حجرات می‌فرماید:‌ کسانی که صدای خود را نزد رسول خدا کوتاه می‌کنند، کسانی هستند که خداوند قلب‌شان را به تقوا خالص کرده (یعنی تو اهل تقوا نیستی)
ای عایشه! سوگند به جانم، پدرت و رفیقش با نزدیک شدن به پیامبر، او را آزار دادند و آن حقی را که خدا با زبان پیامبرش به آن‌ها امر کرده بود رعایت نکردند. زیرا خداوند مقرر فرموده بود آن‌چه نسبت به مومنان در زنده بودن‌شان حرام است، هنگام مرگ‌شان هم حرام است.

✅ جسارت به پیکر مطهر امام
عایشه هیچ استدلالی در مقابل این سه آیه نداشت. لذا دستور داد به بدن مطهر حضرت امام حسن مجتبی تیراندازی کنند، که هفتاد تیر به بدن حضرت اصابت کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
شب ۱۵ | شبـهای ماه مبارک رمضان
شب ولادت امام حسن مجتبی(ع)
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: وصیت امام حسن مجتبی(ع)

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید