سه‌شنبه , می 14 2024

ماه شعبان از فرصت‌های است که

ماه شعبان از فرصت‌های است که به شفاعت نبی اکرم(ص) در اختيار امت قرار گرفته است؛ در صلوات شعبانيه می‌خوانیم: «هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِك‏».

💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:

◀️ ماه شعبان از فرصت‌هاي است که خدای متعال در اختيار ما قرار داده است و به شفاعت نبي اکرم(ص) مستقیماً اين فرصت در اختيار امت قرار گرفته است؛ در صلوات شعبانيه مکرر خوانديم که «هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِك‏». اين فرصت را قدر بدانيم.

◀️ در باب ماه شعبان يک نکته‌اي در روايات آمده، علت اينکه به ماه شعبان، شعبان مي‌گويند، نقل شده که اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند: «سَمّاهُ ربُّنا شَعبان لِتَشَعُّبِ الْخَيْرَاتِ‏ فِيهِ‏». شعبه‌هاي خيرات به سوي ما جاري و نازل مي‌شود و ابوابي از خيرات به روي ما باز مي‌شود. لذا حضرت در ادامه فرمودند: «قَدْ فَتَحَ رَبُّكُمْ فِيهِ أَبْوَابَ جِنَانِهِ»، خداي متعال درهاي از بهشت را به روي شما باز کرده است.

◀️ تشعب خيرات معنايش اين است که خيرات يک سرچشمه و مبدأيي دارد و شعبي پيدا مي‌کند و جاري مي‌شود. يک شعبه‌اش صلاة و يک شعبه‌اش صيام است، روزه است، زکات است، صلوات است، دستگيري از مؤمنين است و… .
شعب خيري که به روي ما باز شده است، يک سرچشمه دارد. ما بايد سعي کنيم سرچشمه را پيدا کند، از آنجا به طرف شعب بيايیم، که در ماه شعبان خود نبي اکرم(ص) هستند؛ لذا در روايت داريم که حضرت فرمودند: اگر کسي اين ماه را روزه بگيرد، در محبت نبي اکرم(ص) و تقرب به خداي متعال، یعنی نيتش حبّ نبي اکرم(ص) باشد، فلان فضيلت را دارد. يا در روايت است حضرت مي‌ فرمايد: شعبان ماه من است، مرا کمک کنيد به روزه اين ماه. روزه مي‌گيرد که حضرت را کمک کند. اين کمک کردن معنايش اين است که حضرت مي‌خواهند ما را شفاعت کنند، تمام ماه روزه مي‌گيرند و شب زنده‌داري مي‌‌کنند که ما را برسانند و عالم را سير بدهند. کمک ما این است دستمان را به دست حضرت بدهيم.»
☑️ @mirbaqeri_ir

دیدگاهتان را بنویسید