سه‌شنبه , می 14 2024

بررسی انواع صبر و مصادیق ان در زندگی #حضرت_خدیجه(سلام الله علیها):

بررسی انواع صبر و مصادیق ان در زندگی #حضرت_خدیجه(سلام الله علیها):

سه مدل صبر داریم؛

✍️ صبر بر گناه

انسان بدلیل اینکه به معصیت نیفتد صبر می کند.
حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بر خلاف آنچه که معمولا گفته می شود،طبق بررسی مورخین در جوانی و بدون آنکه قبلا همسری داشته باشند همسر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) شدند. یک زن زیبا و ثروتمند در ان فسادی که در جزیره العرب در زمان جاهلیت موجود بود پاک زندگی کرد و خودش را پاک نگه داشت.

✍️ صبر بر طاعت

یعنی انسان هنگامی که طاعت خدارا انجام می دهد صبر کند.
حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اولین زنی بود که اسلام آورد.در این مسیر هم خیلی زحمات را ایشان تحمل کرد.بالاخره ان زنی که دارایی های زیادی داشت که در رابطه با اموال ایشان چیزهای نجومی گفته شده است.
ایشان بسیار انفاق کردند، رسیدگی به یتیمان و بی سرپرستان، گفته اند هنگامی که می خواستند از دنیا بروند حتی کفن نداشتند ، به حضرت زهرا(سلام الله علیها) عرض کردند که دخترم من که از دنیا رفتم کفن ندارم از پدرت درخواست کن اگر دوست داشت و صلاح دانست آن عبایی که با ان نماز شب میخواند، مرا در همان کفن بکند.

✍️ صبر بر مصیبت

زن های قریش به حضرت خدیجه(سلام الله علیها)طعنه می زدند که تو با این همه ثروت و زیبایی همسر یک پسر یتیم فقیر شده ای.ایشان این هارا بخاطر خدا تحمل کردند.

خداوند متعال به ازای این صبر به او چه داد؟
کوثر را داد،کوثر فقط برای پیغمبر(صلی الله علیه و آله) نبود به حضرت خدیجه(سلام الله علیها) هم داده شد که حضرت زهرا(سلام الله علیها) است.نسل و ذریه امامت در نسل او قرار داده شده و از همه ی این ها بالاتر به مرتبه ای رسید که جبرئیل نازل شد بر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) گفت یا رسول الله من امده ام محضر شما عرض کنم خداوند متعال برای حضرت خدیجه(سلام الله علیها) سلام فرستادند،ومن مامور ابلاغ این پیام بودم که سلام خداوند را به خدیجه(سلام الله علیها) برسانم.
حضرت خدیجه(سلام الله علیها)یکی از ارکان بهشت هستند.

ارزش دارد که انسان در این مسیر یکسری از سختی هارا تحمل کند و مرنجد،این رنجش ها باعث نشود که انسان مسیر را رها کند.
ارزش دارد که بعد سلام و درود خدا را دریافت کند.

✅ نتیجه ی صبوری خود را لزوما در دنیا و در مادیات نبینیم.

📌برگرفته از جلسات «شرح خطبه متقین»
#نهج_البلاغه

✅ @Aminikhaah

دیدگاهتان را بنویسید