دوشنبه , می 6 2024

آیا اهل آخرت درکی از لذت های دنیا دارند؟

آیا اهل آخرت درکی از لذت های دنیا دارند؟

«یموت الناس مرة و یموت احدهم فی کل یوم سبعین مرة» یعنی سایر مردم در عمرشان یک مرتبه می میرند، ولی اهل آخرت، به واسطه این مخالفت با هوای نفس و مخالفت با شیطان که دائما در وجودشان وسوسه می کند. روزی هفتاد، بار می میرند. این اولین ویژگی اهل آخرت است.

گاهی به ذهن می آید که شاید اهل آخرت اصلا انگیزه های گناه ندارند یا خیلی ضعیف است و به خاطر همین است که دنبال زخارف دنیا نیستند؛ ولی شواهدی هست که نه تنها درکشان [از این لذایذ] کمتر از دیگران نیست و قوایشان ضعیف تر از دیگران نیست، گاهی خیلی بیش از دیگران هم درک می کنند اما قدرت مقاومتشان زیاد است.

اینطور نیست که اهل آخرت آدم های وارفته، بی حال، بی کاره و ضعیفی باشند یا اصلا درکی از زیبایی نداشته باشند.

امام خمینی(قدس سره)، گاهی از باب تنقل، چند دقیقه ای وقتی داشتند، یک غزلی یا یک رباعی گفته اند یا غزلیاتی که از مرحوم علامه طباطبایی(قدس سره) موجود هست، این ها نشانه از دقت زیبا شناسی آن ها است.

اینچنین نیست که اهل آخرت سرشان نشود یا درکی از ارزش پست و مقام نداشته باشند، این ها چیزی را درک کردند که فوق این ها است. درک های قوی تری دارند که این لذایذ در مقبالش رنگ می بازد. و بعلاوه سال های متمادی تمرین کرده اند که در مقابل این خواسته ها مقاومت کنند.

عشق ز اول سر کش و خونی بود
تا گریزد هر که بیرونی بود

اگر آدم مقاومت کرد و استقامت کرد و در مقابل خواسته های نفسانی و حرف های مردم و توقعاتی که دیگران دارند از زن و بچه گرفته تا جامعه، اگر در مقابل این ها مقاومت کرد و ملاک را رضای خدا قرار داد، آن وقت خدا آنچنان به او کمک می کنند که همه این ها در نظرش پست و خوار می شود و اهمیتی به اینها نخواهد داد.

#محبت_خدا

 آیت الله مصباح یزدی

کانال تخصصی نجات از گناه مؤسسه مصاف
@nejatazgonah

دیدگاهتان را بنویسید