یکشنبه , می 12 2024

🔴 رفتار امام حسن عسکری(ع) در امر ولادت و غیبت امام زمان(عج)

🔴 رفتار امام حسن عسکری(ع) در امر ولادت و غیبت امام زمان(عج)

✅ دوران امامت امام حسن عسکری(ع) مصادف با حکومت سه خلیفه عباسی و دوران آشفتگی و ضعف عباسیان بود. به جهت فشارهای عباسیان و سختگیری به امام(ع) و نیز آماده نبودن جامعه برای پذیرش امامت حضرت مهدی(عج)، مشیت الهی بر این قرار گرفت تا آخرین وصی پیامبر(ص) از نظرها غایب باشند تا وجود مقدسش از گزند حوادث مصون بماند.

امام حسن عسکری(ع) با عنایت به شرایط موجود جامعه و جلوگیری از آسیب رسیدن به حضرت مهدی(عج)، در یک دوره خاص، موضوع ولادت ایشان را مخفی نگاه داشتند. اگر غیبت امام زمان(عج) ناگهانی اتفاق می‌افتاد، وضعیت بسیار سخت و غیرقابل تحملی برای شیعیان به وجود می‌آمد و ای بسا درک غیبت ایشان برای یاران حضرت هم مشکل می‌شد تا جایی‌که حتی ممکن بود در اصلِ وجود حضرت نیز شبهه به وجود آید.
زمانی‌که مسأله غیبت حضرت بر سر زبانها افتاد، عباسیان مصمم شدند تا به هر طریق ممکن، راه امامت را برای شیعیان مسدود کنند.

امام حسن عسکری(ع) از یک سو باید مراقبت از فرزند خویش را در نظر می‌داشتند و از سوی دیگر مراقب شیعیان می‌بودند تا از مسیر گمراه نشوند. امام(ع) با وجود حفاظت شدید و حصر، اقداماتی انجام دادند که به سازماندهی شیعه کمک شایانی کرد و جامعه را برای عصر غیبت آماده نمود.

🔹ظاهر نشدن امام(ع) در بین عموم
مشکلات سیاسی و سختگیری‌هایی که حاکمان عباسی برای امامان شیعه(ع) ایجاد می‌کردند موجب نابسامانی در ارتباط‌گیری شیعیان با امامان(ع) می‌شد. امام عسکری(ع) نیز با توجه به این موضوع، و نیز برای مهیا نمودن ذهنیت مردم به امر غیبت، خود را از دیدگان پنهان می‌نمودند و جز ایامی که بنابر شرایط بیرون می‌رفتند و یا بنا به مصالحی اجازه ملاقات می‌دادند، ملاقات دیگری با مردم نداشتند. تا جایی‌که مورخان نقل کرده‌اند که «امام(ع) برای شیعیان خود ظاهر نمی‌شد و از پشت پرده با آنان سخن می‌گفت»

🔹پنهان کردن امر ولادت حضرت مهدی(عج)
امام عسکری(ع) به یاران خود سفارش کرده بودند که ولادت حضرت مهدی(عج) را از مردم پنهان کنند و لذا زمانی‌که خبر ولادت را با نامه به یاران خویش رساندند در آن تأکید کردند که «این خبر باید نزد تو پوشیده بماند»
در برخی از نقلها برای امام عسکری(ع) فرزندان دیگری همزمان با ولادت حضرت مهدی(عج) آمده است که پس از مدت کوتاهی از دنیا می‌روند و امام عسکری(ع) تولد فرزندان دیگر و وفات آنها را تدبیر پروردگار می­خواندند تا جان حضرت حجت(عج) در امان باشد.

زمانی‌که یاران امام عسکری(ع) از ایشان درباره محل زندگی حضرت مهدی(عج) می‌پرسیدند، پاسخ می‌دادند: «من او را همانگونه که مادر موسی، فرزندش را به خدا سپرد آنجا که او را در تابوت نهاد و در رودخانه انداخت تا خدا او را نزدش بازگرداند، فرزندم را به خدا سپرده‌ام»
برخی مورخان معاصر با توجه به روایات مربوط به ولادت حضرت مهدی(عج) چنین استنباط کرده‌اند که آن حضرت پس از تولد، به جهت در امان ماندن جان خویش به مدینه منتقل شده‌اند.

در روایات منقول از امامان(ع) در امر ولادت حضرت مهدی (عج) به نکات و اسراری اشاره شده است که این مسئله را یکی از دلایل شناخت ایشان دانسته‌اند.

🔹طرح مسأله غیبت
امام حسن عسکری(ع) در مراتب مختلف نسبت به طرح مساله غیبت حضرت مهدی(عج) اقدام کردند.
در مجلسی فرمودند: «آگاه باشید که هرکس به ائمه بعد از رسول خدا اقرار کند، اما منکر فرزندم شود؛ مانند کسی است که به همه انبیاء الهی و رسولانش اقرار داشته باشد، اما نبوت رسول اکرم را انکار کند، زیرا اطاعت از آخرین نفر ما مانند اطاعت از اولین ماست و منکر آخرین نفر ما مانند منکر اولین ماست. آگاه باشید برای فرزندم غیبتی است که مردم در آن شک می کنند؛ مگر کسی که خدای تعالی وی را حفظ فرماید»
و یا این سخن امام(ع) که فرمودند: «فرزندم محمد؛ او امام و حجت پس از من است؛ هر که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیت درگذشته است. آگاه باشید که برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند…»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بمناسبت ولادت حضرت امام مهدی (عج)

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید