سه‌شنبه , اکتبر 22 2024

⚡️⚡️⚡️امامت؛ روح دین⚡️⚡️⚡️

⚡️⚡️⚡️امامت؛ روح دین⚡️⚡️⚡️

✅✅ ثبت وصایت علی بن ابی‌طالب(ع) در کتب ادیان گذشته

ما در مقام بیان جایگاه اهل بیت پیامبر در نظام هستی هستیم.
در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است: «مَا قَبَضَ اَللَّهُ نَبِيّاً حَتَّى أَمَرَهُ أَنْ يُوصِيَ إِلَى أَفْضَلِ عَشِيرَتِهِ مِن عَصَبَتِه» هیچ پیامبری از دار دنیا نرفت مگر این‌که برای انتخاب انسان افضل بعد از خودش مسئولیت داشت، تا به او وصیت کند که بعد از من، کار دست تو است. این وصیت هم یک وصیت شخصی نیست؛ بلکه امیرالمومنین و تمام اوصیاء و انبیاء وصیت منصبی داشتند «وَ أَمَرَنِي أَنْ أُوصِيَ» من هم مأمور شدم که وصی خودم را معلوم بکنم. «فَقُلْتُ: إِلَى مَنْ يَا رَبِّ؟» سوال کرد: من به چه کسی وصیت کنم؟ «قَالَ: أَوْصِ يَا رَسولَ الله» حضرت حق به پیامبر ختمی مرتبت فرمود «إِلَى اِبْنِ عَمِّكَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ» پیامبر ما! افضل امت تو علی بن ابی‌طالب (ع) است، به او وصیت کن. «فَإِنِّي قَدْ أَثْبَتُّهُ فِي اَلْكُتُبِ اَلسَّالِفَةِ» منِ وصایت او را در کتاب گذشتگان تثبیت کردم؛ «وَ كَتَبْتُ فِيهَا أَنَّهُ وَصِيُّكَ» و در آن کتاب‌ها نوشتم که این شخصیت، وصی تو است «وَ عَلَى ذَلِكَ أَخَذْتُ مَوَاثِيقَ أَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي» و در عالم ذر بر مبنای ولایت علی بن ابی‌طالب (ع) نسبت به خلایق و انبیاء میثاق گرفتم و فقط سوال نکردم.
در واقع نسبت به ربوبیت حضرت حق، نبوت رسول اکرم و ولایت امیرالمومنین در عالم ذر، تعهد گرفته شد. علامت میثاق بستن با خدا نسبت به این سه تعهد، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد است.

💡💡پذیرش نبوت پیامبر و ولایت علی بن ابی‌طالب شرط پیامبری پیامبران

روایت دوم از حضرت ابی‌الحسن الرضا (ع) است. «وَلاَيَةُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَكْتُوبَةٌ فِي جَمِيعِ صُحُفِ اَلْأَنْبِيَاءِ» ولایت علی (ع) نوشته‌ شده‌ در همه‌ کتب آسمانی است «وَ لَنْ يَبْعَثَ اَللَّهُ رَسُولاً إِلاَّ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ وَصِيِّهِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ» و نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت مگر این‌که نبوت پیامبر و ولایت علی بن ابی‌طالب (ع) را پذیرفتند.

📣📣 اگر مردمان بر محبت علی (ع) اجتماع داشتند، خداوند جهنم را خلق نمی‌کرد

یک حدیث از رسول اکرم (ص) است که هم در منابع شیعه و هم در منابع عامه این روایت آمده است: «لو اجتمع الناس علی حب علی بن ابی طالب لما خلق اللّه عز و جل النار» اگر مردمان بر محبت علی (ع) اجتماع داشتند، خداوند علیّ اعلی جهنم را خلق نمی‌کرد.
از این روایت سه نکته اساسی فهمیده می‌شود:
👈 اول. بیان می‌کند «لو اجتمع الناس» و نمی‌گوید «لو اجتمع المسلمون»؛ یعنی اگر همه‌ مردم بر محبت علی اجتماع می‌کردند؛ یعنی “محبت علی” نسبت به تمام دوران‌ها مطرح است.
👈 دوم. این محبت علی (ع) واجب است. چرا؟ چون تهدید در روایت وجود دارد؛ اگر آنها محبت علی را می‌پذیرفتند ما جهنم را خلق نمی‌کردیم. “جهنم” عقاب است در مقابل تکلیف واجب.
👈 سوم. چیزی که مطرح است این است که می‌گوید: «لو اجتمع الناس» یعنی این مرتبه و این مسأله اصلا ربطی به عالم دنیا ندارد؛ چون در عالم دنیا یک عده‌ای برای قرن اول هستند و یک عده‌ای برای قرن سوم هستند؛ لذا اجتماعی بین افراد قرون مختلف وجود ندارد. پس این چه اجتماعی است و این اجتماع در کجاست؟ این اجتماع در «عالم ذر» است. آنجا که خدا تصمیم گرفته از ذریه حضرت آدم، سوال بپرسد که ولایت علی (ع) را قبول دارید یا ندارید؟
بنابراین، ولایت علی (ع) از آنجا مطرح است.

🔥🔥 جهنم، عاقبت بغض نسبت به علی (ع)

عقاب جهنم نسبت به کسی که بغض علی (ع) را داشته باشد، جدی است و خدا در این مواخذه، هیچ مداهنه و سستی ندارد.
از رسول اکرم (ص) به ابن عباس روایت شده است: «يا ابن عبّاس لو أنّ الملائكة المقرّبين جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، عزرائیل» این چهار فرشته «والانبياء و المرسلين» و تمام پیامبران و سیصد و سی پیامبری که به مقام رسالت رسیدند و رسالتشان از نبوت دیگران برتر است، «اجتمعوا على بغضه، لعذّبهم الله بالنار» اگر بر بغض علی (ع) اجتماع داشتند؛ خدا با آتش جهنم عذابشان می‌کرد.
پیامبر می فرماید: می‌دانی بغض نسبت به علی (ع) در چیست و چه کسانی نسبت به علی (ع) بغض دارند؟ ای ابن عباس! از علامت بغض و کینه‌ نسبت به علی (ع) این است که دیگران را بر علی (ع) ترجیح بدهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه پنجم | شب پنجم محرم ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #امامت_روح_دین

@Fares_ir

 

دیدگاهتان را بنویسید