💢ما منتظر ظهور حضرت حجّت عليهالسّلام هستيم! نه منتظر آمدن ایشان
غيبت در اصطلاح عامیانه در مورد کسی به کار میرود که در مکانی یا میان جمعیتی حضور ندارد و در جای دیگر است. مثلاً دانش آموزی که در کلاس درس حضور ندارد غائب است ، یعنی هر جای دیگری است به جز این کلاس.
آیا در مورد امام زمان عليهالسّلام هم همین گونه است!؟ یعنی وقتی میگوييم ایشان غائب است، بین ما نیست و در جای دیگری حضور دارد!؟ قطعاً خیر.
مگر میشود امام معصوم ، که به قول حضرت امام صادق عليهالسّلام ، عالم در ید قدرت او به مانند گردویی است که میتواند از هر طرف بر آن تصرّف کند ، غيبتش مانند غيبت دانش آموزی باشد که در کلاس درس حضور ندارد!؟
در دعای ندبه میخوانيم:
فدايت شوم! ای غائبی که غائب از ما نيستی ، فدايت شوم! ای دور از مایی که از ما دور نيستی.
بنفسی أنت ، من مغيب لم يخل منا ، بنفسی أنت ، من نازح ما نزح عنا.
پس این غيبت ، به معنای نبودن نيست! بلکه به معنای نديدن هم نيست!
غيبت حضرت ، به اين معناست که ايشان در بين ماست ، ما را میبیند و میشناسد ، ما هم ايشان را میبینیم ، ولی نمیشناسیم.
👈نکته کلیدی اینجا است که غيبت امام زمان به معنای حاضر نبودن نيست ، بلکه به معنای پوشيده بودن از نگاه ديگران است.
خداوند در آيه ۵۸ سوره يوسف میفرماید: برادران يوسف به مصر آمدند ، و بر او وارد شدند ، او آنان را شناخت ، ولی آنها او را نشناختند.
لذا امام زمان هم مانند حضرت يوسف ما را میبیند و میشناسد ولی ما او را میبینیم ولی نمیشناسیم.
امام عصر در روایات به خاطر پوشيده بودن از نگاه مردم ، به حضرت يوسف تشبیه شدهاند.
حضرت امام صادق عليهالسّلام:
در صاحب اين امر سنّت هایی از انبياء وجود دارد… امّا سنّت او از يوسف ، پنهان بودن است. خداوند بين او و مردم حجابی قرار میدهد ، به گونه ای که مردم او را میبینند ولی نمیشناسند.
کمال الدّين،ج۲،باب۳۳،ح۴۶،ص۲۸
👈بنابراين درباره حضرت مهدی عليهالسّلام غيبت به ۲ گونه روی میدهد:
آن بزرگوار در مواردی از ديدگان پنهان است و در مواردی دیگر ديده میشود ، ولی شناخته نمیگردد. امّا در هر حال ، در ميان مردم حضور دارد.
حضرت امیرالمؤمنین عليهالسّلام:
سوگند به خدای علی ، حجّت خدا در ميان مردم هست و در راهها (کوچه و بازار) گام بر میدارد ، به خانه های آنها سر میزند ، در شرق و غرب زمين رفت و آمد میکند ، گفتار مردم را میشنود و بر آنها سلام میکند ، میبیند و دیده نمیشود تا وقت معيّن و وعده الهی. الغيبه نعمانی،باب۱۰،ح۳،ص۱۴۶
اين ديده نشدن در روايت فوق ، ظاهراً عدم شناخت است ، چرا که حضرتامیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودند: در راهها (کوچه و بازار) گام بر میدارد…
يکی از نوّاب خاص امام عصر هم میفرمايند: امام مهدی عليهالسّلام هر سال در حج ، حضور مییابد. مردم را میبیند و آنها را میشناسد و مردم او را میبینند ولی نمیشناسند.
بحار الانوار،ج۵۲،ص۱۵۲
در واقع ما به همراه عدم شناخت ، ايشان را نمیبینيم و يا میبينيم و نمیشناسيم ،
ولی امام دوازدهم هم ما را میبیند و هم میشناسد.
در بعضی روایات آمده است: وقتی امام زمان ظهور کنند ، مردم میگویند: عجب! این آقا در مجلس ما آمده بود. این آقا را در کوچه و خیابان دیده بودیم!!!
خلائق انگشت به دهان میمانند که ما اين آقا را نه يک بار ، بلکه بارها دیده ايم!!!
حجةالاسلاموالمسلمین رضا محمدی شاهرودی، محقق و کارشناس دینی:
آن طور که از مفهوم غیبت امام زمان عليهالسّلام بر میآید ، غیبت آن حضرت به معنای غیبت جسمی آن حضرت نیست ، بلکه به مفهوم غیبت شخصیت و شناخته نشدن ایشان است.
بارها روی تو دیدم ، ولی نشـناختم
لاله از باغ رُخت چيدم ، ولی نشناختم
کعبه را کردم بهانه ، تا بگردم دور تو
آمـدم دور تو گردیدم ، ولی نشناختم
—————————————————–
عـمریست که از حضور او جا مانديم
در غربت سـرد خويش تنها مانديم
او مـنتـظِر است تا که مـا برگـرديم
مائيـم که در غـيبت کبری مانديم
🤲خدايا به حق حضرت زينب سلاماللهعليها ، در فرج و ظهور حضرت محمدبنالحسنالعسکری علیهالسلام تعجيل فرما و دوران غمبار غيبت را به پايان برسان.
✍️روایتگر
📚منابع:
برداشت آزاد از کتابهای:
نگين آفرينش
پدري مهربان برای همه
هيچکس به من نگفت
(هر ۳ کتاب از بنياد فرهنگی مهدی موعود عليه السّلام ، وابسته به مرکز تخصصی مهدويّت حوزه علميّه قم است ، و ۲ کتاب آخر برای گروه کودک و نوجوان تهیه شده)
#نشرحداکثری
eitaa.com/revaayatgar