فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلا
فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلا
مَن قَرَأَ القُرآنَ ولَم يَخضَع للَّهِِ ، ولَم يَرِقَّ قَلبُهُ ، ولَم يُنشِئ حُزناً ووَجَلاً في سِرِّهِ ، فَقَدِ استَهانَ بِعِظَمِ شَأنِ اللَّهِ ، وخَسِرَ خُسراناً مُبيناً .
فَقارِئُ القُرآنِ يَحتاجُ إلى ثَلاثَةِ أشياءَ : قَلبٍ خاشِعٍ ، وبَدَنٍ فارِغٍ ، ومَوضِعٍ خالٍ ؛ فَإذا خَشَعَ للَّهِِ قَلبُهُ فَرَّ مِنهُ الشَّيطانُ الرَّجيمُ ، قالَ اللَّهُ تَعالى : «فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَنِ الرَّجِيمِ» ، وإذا تَفَرَّغَ نَفسُهُ مِنَ الأَسبابِ تَجَرَّدَ قَلبُهُ لِلقِراءَةِ فَلا يَعتَرِضُهُ عارِضٌ فَيَحرِمَهُ بَرَكَةَ نورِ القُرآنِ وفَوائِدَهُ ، وإذَا اتَّخَذَ مَجلِساً خالِياً وَاعتَزَلَ الخَلقَ بَعدَ أن أتى بِالخَصلَتَينِ الأوَّلَتَينِ استَأنَسَ روحُهُ وسِرُّهُ بِاللَّهِ عَزَّوَجلَّ ، ووَجَدَ حَلاوَةَ مُخاطَباتِ اللَّهِ عزّ وجلّ عِبادَهُ الصّالِحينَ ، وعَلِمَ لُطفَهُ بِهِم ومَقامَ اختِصاصِهِ لَهُم بِفُنونِ كَراماتِهِ وبَدايِعِ إشاراتِهِ .
🔹هر كس قرآن بخواند و براى خدا فروتنى نكند و دچار رقّت قلب نشود و اندوه و ترسى در درونش ايجاد نكند ، عظمت مقام خدا را دست كم گرفته و آشكارا زيان كرده است.
💠پس قارى قرآن ، به سه چيز نياز دارد:
❇️ دلِ خاكسار
❇️بدن آسوده
❇️و جاى خلوت .
🔅 پس هر گاه دلش براى خدا خاشع (خاكسار) باشد، شيطانِ رانده شده ، از او مىگريزد – كه خداوند متعال فرموده است: (پس چون قرآن مىخوانى ، از شيطانِ رانده شده ، به خدا پناه بر ) – و هر گاه بدنش از مشغلهها آسوده باشد ، دلش براى قرائت قرآن ، آزاد مىشود و هيچ چيزى مانع نمىگردد تا او را از بركت نور قرآن و فوايد آن ، محروم سازد ، و هر گاه خلوتى بگزيند و از خلق كناره گيرد و آن دو شرطِ نخست را نيز فراهم آورده باشد، روح و درونش با خداوند عزّ وجلّ انس مىگيرند و شيرينى خطابهاى خداوند عزّ وجلّ به بندگان نيكش را مىچشد، و درمىيابد كه او چه لطفى به آنان دارد و چه كرامتها و اشارتهاى بديعى به ايشان اختصاص داده است.
🔸مصباح الشريعة: ص ۹۶
🔸 المحجّة البيضاء: ج ۲ ص ۲۴۹
🔸 بحار الأنوار: ج ۸۵ ص ۴۳ ح ۳۰