پنج‌شنبه , سپتامبر 19 2024

تنها ماندن مسلم به‌خاطر دنیادوستی کوفیان…

📌 بررسی ویژگی‌های دشمنان امام حسین علیه‌السلام…

0⃣1⃣ #شناخت_دشمنان_امام | قسمت‌ دهم

🔸 تنها ماندن مسلم به‌خاطر دنیادوستی کوفیان…
ابن زیاد تا حکم امارت کوفه به دستش رسید، با کمتر از بیست نفر روانه کوفه شد. همین که وارد قصر شد دستور داد مردم را جمع کنند:
امیرالمؤمنین یزید مرا به حکومت کوفه گماشته است به من دستور داده که با مظلومتان با انصاف، با بیچارگان با هدیه، با مطیع‌ها با احسان و با سرکشان با تندی برخورد کنم.

📜 مرحلۀ بعد، عریف‌ها را جمع کرد، خیلی سفت و محکم با آنان صحبت کرد. خواست که اسامی کسانی را که با یزید دشمنی دارند، خوارج و کسانی که به دنبال تفرقه‌افکنی هستند برایش بنویسند.
تهدید کرد که در قبیله هر کدامتان کسی باشد که با یزید دشمن باشد و شما معرفی‌اش نکرده باشید، عریف را بر در خانه‌اش به دار می‌کشم و حقوق تمام قبیله‌اش را قطع می‌کنم.

⚔️ چند روز بعد که مسلم بن عقیل با سیصد نفر دارالاماره را محاصره کرد تا غروب همین طور مردم به او ملحق می‌شدند. عبیدالله بن زیاد در کاخش با حدود پنجاه نفر گیر افتاده بود دوباره همان سیاست تطمیع و تهدید را به کار انداخت.

💰 بزرگان کوفه بیرون قصر آمدند جنگ روانی راه انداختند؛ کثیر بن شهاب حسابی شلوغش کرده بود، با هیجان خاصی فریاد می‌کشید به خانه‌هایتان برگردید به دنبال شر نگردید خودتان را به کشتن ندهید. لشکریان یزید در راهند. عبیدالله با خدا عهد کرده است که هرکس امشب از اینجا نرود، خانواده‌اش را از بیت المال محروم می‌کند.
دیگر اشراف کوفه هم سخنان کثیر بن شهاب را تکرار کردند و این گونه مردم از ترس دنیایشان مسلم را تنها گذاشتند و به خانه‌هایشان برگشت برگشتند.

🌎 هرچه حسین علیه‌السلام و اصحابش دنیا را حقیر و بی‌ارزش می‌دیدند، در این سوی میدان تمام نگرانیشان جانماندن از قافله دنیا بود.

📚 برگرفته از کتاب سیه‌رویان

☑️ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران)
@Mahdiaran

 

دیدگاهتان را بنویسید