دوشنبه , دسامبر 30 2024

❇️ در سقیفه دو اتفاق افتاد:

⚫️ احیاء فاطمیه
📝 گزیده جلسه دوم

❇️ در سقیفه دو اتفاق افتاد:
اول) غصب فدک یعنی بحث اقتصادی. چون ارزش مالی فدک بسیار بالا بود.
دوم) غصب خلافت یعنی بحث سیاسی.

🔘 در تاریخ شاهد هستیم که حضرت صدیقه به دنبال بازپس گیری فدک بوده‌اند.
باید روشن شود که ایشان به دنبال مال و ثروت نبودند بلکه فقط به دنبال آگاهی مردم بودند تا بدانند با چه کسانی در سقیفه بیعت کردند و بیعت با چه کسی در غدیر را شکستند.
از بهترین بسترها برای آگاهی مردم، جریان مالی قدرتمند فدک بود.
حضرت با تاکید بر همین موضوع است که تا روز قیامت حجت را بر همگان تمام کرده و روشنگری کردند.
مفصلا در جلسات بعد در این باره سخن خواهیم گفت.

💠 سند محکم بر ردّ مادی‌گرایی صدیقه طاهره س در جریان فدک
رسول خدا ص فرمودند: اگر خداوند، علی ع را برای فاطمه س خلق نمی‌کرد، برای فاطمه س کفو و برابری وجود نداشت.
سخن امیرالمومنین درباره دنیا را شنیده‌ایم که فرمودند: ارزش دنیا (نه یک قطعه از دنیا به نام فدک، بلکه تمام دنیا) برای من، از ارزش استخوان خوک در دست انسان جزامی پست‌تر است.
پس چگونه می‌توان گفت که صدیقه طاهره که کفو امیرالمومنین ع است، بر خلاف ایشان، نگاه مادی‌گرایی نسبت به فدک داشتند؟ پس نگاه ایشان فقط افشاگرایی بوده است.

🔴 مقام و منزلت حضرت زهرا س
مقام و جلالت ایشان، تنها به فرزندداری خوب، شوهرداری خوب، حجاب و … خلاصه نمی‌شود.

امام صادق ع فرمودند: هرکسی مقام حضرت زهرا س را درک کند، لیلة القدر را درک کرده است.

در لیلة القدر دو ویژگی وجود دارد:
۱. در سوره دخان آمده که لیلة القدر، بستر نزول قرآن است.
مقام لیلة القدری ایشان، اینست که محل نزول قرآن ناطق یعنی امام حسن ع و امام حسین ع هستند.

۲. تقدیرات آدمی در شب قدر نوشته می‌شود که از هزار سال عبادت بهتر است.
یعنی مقدرات به دست حضرت صدیقه طاهره س است.

✅ معرفی ۳ منبع در منزلت حضرت زهرا س

۱. تمام صفاتی که در زیارت جامعه کبیره آمده مربوط به تمامی معصومین از جمله حضرت صدیقه طاهره س است.

۲. در حدیث شریف کساء، معرفی پنج تن با محوریت حضرت صدیقه س است.
یعنی حضرت، حلقه وصل میان رسالت و امامت هستند و اگر این حلقه نباشد نه رسالتی هست و نه امامتی.
این جمله اشاره به حدیث قدسی خداوند متعال خطاب به رسول اکرم ص است که فرمود:
اگر علی ع نبود تو را خلق نمی‌کردم، و اگر فاطمه س نبود، تو و علی ع را خلق نمی‌کردم.
قسمت اول یعنی، امامت تداوم رسالت است و رسالت بدون امامت معنایی ندارد.
قسمت دوم یعنی وجود حضرت زهرا س، تداوم هر دو امر رسالت و امامت است.

۳. ابوهریره از رسول الله نقل کرده که آدم ابوالبشر زمانیکه خلق شد پنج جلوه نور الهی را دید که قبل از او خلق شده‌اند.
خداوند به آدم فرمود که آنها پنج نفر از فرزندان تو هستند اما اگر آنها را خلق نمی‌کردم. تو را هم نمی‌آفریدم.
این پنج تن پنج جلوه‌ی تامّ از اسماء من هستند که اگر نبودند من بهشت و جهنم، عرش و عالم را خلق نمی‌کردم …
بعد آنان را معرفی می‌کند. محوریت پنج تن، با حضرت صدیقه س است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه دوم | ایام فاطمیه ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #احیاء_فاطمیه

@Fares_ir

 

دیدگاهتان را بنویسید