شنبه , سپتامبر 7 2024

ایام فاطمیه به معنای ایام شهادت نیست

⚫️ احیاء فاطمیه
📝 گزیده جلسه اول

👈🏿 ایام فاطمیه به معنای ایام شهادت نیست بلکه مقطعی از تاریخ صدر اسلام است که از روز ۲۸ صفر آغاز و تا شهادت حضرت زهرا س ادامه می‌یابد، و ما درباره اتفاقات آن مقطع پیرامون حضرت زهرا س صحبت می‌کنیم.
وقایعی مانند غصب خلافت، بررسی عوامل آن، نقش طراحان و حرکات آنها، مواجهه‌ی حضرت صدیقه‌ی طاهره س و مواضع ایشان در برابر غاصبان و … از اهمّ این موارد است.
آن‌چه اتفاق افتاد کودتایی بود در شکل غصب خلافت. اما هدف غصب خلافت نبود بلکه حذف امامت بود.

👈🏿 ضرورت بحث از فاطمیه
بحث از ایام فاطمیه از دو جهت لازم است؛ اول اینکه بحث از فاطمیه، بحث اعتقادی است.

⚡️برخی از مناسبت‌های مذهبی جنبه‌ی ایمانی دارد. مانند عیدسعیدفطر که اعلام پایان فریضه‌ی الهی روزه‌داری است.

⚡️دسته‌ی دیگر از مناسبت‌های مذهبی علاوه بر این‌که جنبه‌ی ایمانی دارد، نشانه‌ی مودت و محبت نسبت به اهل بیت پیامبر نیز هست که به نص قرآن، این اظهار محبت و مودت واجب است.

احمد بن حنبل نقل می‌کند که عده‌ای در محضر رسول اکرم درباره آیه‌ی ۲۳ سوره‌ی مبارکه‌ی شوری که‌ معروف است به آیه‌ی اجر، از حضرت پرسیدند: ذوی القربی چه کسانی هستند که قرآن، مودت ایشان را بر ما واجب کرده است؟
پیامبر فرمودند: علی، فاطمه و دو پسرش؛ و این مطلب را سه بار تکرار کردند.
اهمیت این روایت از این جهت است که نشان می‌دهد، فهم عُرفی آن جماعت از آیه‌، این بود که مودت ذوی‌القربای پیامبر واجب شده است، فقط در مورد مصداق آن سؤال پرسیدند که بدانند چه کسانی هستند.

طبرسی در تفسیر مجمع البیان در ذیل این آیه نقل می‌کند که پیامبر فرمودند: اگر کسی خداوند را بین صفا و مروه، سه هزار سال عبادت کند و آنقدر در این عبادت جدیت داشته باشد که مثل مشک خشکیده شود، اگر محبت خاندان مرا نداشته باشد خداوند او را با صورت به جنهم می‌فرستد.
از آوردن این روایت در کنار آیه اجر، وجوب مودت را استنباط می‌کند.

⚡️اما یک دسته‌ی از مناسبت‌های مذهبی علاوه بر جنبه‌ی ایمان و محبت، ریشه‌ در اعتقادات ما دارند. اصل اصیل حوزه‌ی اعتقادات شیعه، امامت است.
چهار مناسبت غدیر (تجلی امامت)، فاطمیه و عاشورا (حمایت از امامت) و جشن میلاد امام عصر عج با عنوان مهدویت (تداوم امامت) مرتبط با اصل امامت است.
لذا شما می‌بینید که دشمنان ما همیشه با این چهار مناسبت مشکل دارند.

🔺پاسخی مهم به جریان سقیفه
وقتی کودتای سقیفه اتفاق افتاد، برخی از حضرت زهرا سؤال کردند که چگونه این اتفاق افتاد؟
حضرت پاسخ دادند: پس از حادثه‌ی غدیر، خداوند برای هیچ‌کس عذر و بهانه‌ای باقی نگذاشته است.
یعنی امامت، اصل اصیل دین است و بسیار مهم است. باید بدانیم صدیقه‌ی طاهره س در مقابل سقیفه، نسبت به مسئله‌ی خلافت و امامت امیرالمؤمنین ع چه موضعی داشتند. باید بدانیم که حضرت زهرا س، به خلیفه اول و دوم اهل سنت فرمودند: بدانید مرا آزار و اذیت کردید، من از شما راضی نیستم و بعد از هر نماز واجب شما را نفرین می‌کنم.

👈🏿 چون دفاع از امام و امامت واجب بود، حضرت زهرا س پشت درب خانه آمدند و به شهادت رسیدند.
وقتی حضرت زهرا س را الگوی خودمان قرار بدهیم، می‌دانیم و می‌توانیم که حق و باطل را در غدیر و سقیفه تشخیص دهیم و پای امامت بایستیم.
صدیقه‌ی طاهره س برای تبیین غدیر، جهاد فرهنگی کردند، خطبه‌ی فدکیه را خواندند. اشک ریختند و در آخر، برای حمایت از علی بن ابیطالب ع جان دادند.
سیره‌ی حضرت زهرا س، به نصّ آیه ۳۳ سوره احزاب (آیه تطهیر) حجت است. این آیه دلالت بر عصمت پنج تن آل عبا می‌کند. یعنی گناه و خطا و اشتباهی در کار ایشان نبوده است.

💢 الگوی ما صدیقه‌ی طاهره س است. اگر فاطمیه جنبه‌ی تاریخی هم داشته باشد باز باید نقل شود، چون براساس آیات قرآن، در تاریخ ثمرات و برکاتی وجود دارد.
بررسی فاطمیه درس عبرتی است که ما ببینیم ما درباره امامت حضرت ولی‌عصر عج چه کاره هستیم؟! آیا ما هم مدافع و حامی امام هستیم؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه اول | ایام فاطمیه ۱۴۰۲
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: #احیاء_فاطمیه
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید