شنبه , سپتامبر 7 2024

‍ ✍️ گوشه‌ای از زندگانی زهیر بن قین

‍ ✍️ گوشه‌ای از زندگانی زهیر بن قین

▪️روز دوم محرم سال ۶۰ امام حسین (علیه السلام) با ياران خود به كربلا رسيد. پس از اين كه خطبه‌ای خواندند و از بی‌وفایی مردم و بی‌دينی آنها خبر دادند، آمادگی خود را برای مرگ و زير سلطه ستمگران نرفتن بيان فرمود.

▫️ بعضی از ياران از جای برخاستند و آمادگی خود را اعلام كردند. از جمله آنها زهير بود كه پيش از همه تجديد بيعت كرد: سمعنا يابن رسول الله مقالتك، و لو كانت الدنيا لنا باقية و كنا فيها مخلدين لاثرنا النهوض معك علي الاقامة فيها؛

▫️ای فرزند رسول الله گفتارتان را شنيديم، اگر دنيا برای ما ماندنی و هميشگی باشد، قيام همراه با شما را بر هميشگی زيستن ترجيح داديم.

▪️در شب عاشورا که حضرت خواستند تکلیف را از دوش همراهان بردارند باز زهیر پس از عباس علیه السلام از خانواده‌ حضرت و پس از مسلم بن عوسجه عرض کرد: «وَ اللَّهِ لَوَدِدْتُ‏ أَنِّي‏ قُتِلْتُ‏ ثُمَّ نُشِرْتُ ثُمَّ قُتِلْتُ حَتَّى أُقْتَلَ هَكَذَا أَلْفَ مَرَّةٍ وَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَدْفَعُ بِذَلِكَ الْقَتْلَ عَنْ نَفْسِكَ وَ عَنْ أَنْفُسِ هَؤُلَاءِ الْفِتْيَانِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ»

▫️سوگند به خدا دوست می‌داشتم كشته شوم و دوباره زنده گردم و به همين كيفيت هزار مرتبه كشته شوم و زنده گردم و خداى متعال از طریق من تو و جوانان اهل بيتت را از آسيب دشمنان نگه‏دارى فرمايد.

📚 تنقیح المقال ج۱، ص۴۵۲–۴۵۳
📚 سماوی، محمد، إبصارالعین فی أنصار الحسین عليه السلام ، ص۱۶۱
📚 نفس المهموم، ص ۲۷۷

✅ کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh

دیدگاهتان را بنویسید