عيد نوروز از نظر اسلام
عيد نوروز از نظر اسلام
چرا برخي روايات «نوروز» را نکوهش کرده، و برخي علماي اسلامي با آن مخالف اند؟ آيا ديد و بازديد از هم دور شدن از کدورت و شادي و… در اسلام حرام بوده؟ يا چون اين جشن نوروز قدمتي پيش از اسلام داشته و به زرتشتيان ميرسد در اسلام مطرود است؟
روايات در رد و تأييد نوروز وجود دارد، و اين نشان مي دهد که نوروز دو بُعد دارد، يکي بعد ديني که مربوط به اديان نسخ شده پيش از اسلام است، و يک بُعد غير ديني و سنت اجتماعي که با هر ديني قابل جمع است.
موضع علما نيز از همين مسئله نشأت گرفته است. علماي اسلام اگرچه نوروز را عيد مذهبي نمي دانند اما آن را يک موسم ملي دانسته و با آن مخالف نيستند، چرا که اين ايام اتفاقا ظرفيت خوبي براي انجام دستورات ديني چون صله رحم، و تفريحات سالم دارد. تبريک ها و پيام هاي امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري در ابتداي آغاز هر سال نو به خوبي اين امر را نشان مي دهد. به عنوان مثال مقام معظم رهبري در خصوص نوروز فرموده اند:
«اين جشن يک جشن ملي است؛ جزو اعياد ديني نيست؛ لکن از سوي بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأييد قرار گرفته. ما روايات متعددي داريم که در آنها از نوروز تجليل شده و روز نوروز گرامي داشته شده. اين موجب شده است که نوروز وسيلهاي بشود براي اظهار عبوديت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتي است براي اينکه انسان دل خود را با ياد خدا هم طراوت ببخشد.
در کشور ما رسم بر اين است؛ سالهاي متمادي است که روز نوروز و ساعت تحويل، مردم در عبادتگاهها و زيارتگاهها و مراکز معنوي جمع ميشوند و از خداي متعال طلب خير ميکنند، طلب برکت ميکنند؛ سال خوبي را براي خودشان و براي ديگران از خداوند متعال طلب ميکنند و ميخواهند. بنابراين نوروز مناسبت خيلي باارزش و برجستهاي است؛ هم از لحاظ معنوي، هم از لحاظ ملي، هم از لحاظ بينالمللي ميان ملتهائي که نوروز را گرامي ميدارند.»(1)
پی نوشت:
بيانات در ديدار رؤساي جمهور شرکتکننده در جشن جهاني نوروز، 1389/01/07.
پاسخگویی به سوالات دینی my.pasokhgoo.ir