جمعه , آوریل 19 2024

#محرم #تاسوعا ی حسینی

#محرم #تاسوعا ی حسینی

📌ادب حضرت #عباس علیه السلام الگوی والدین در تربیت فرزند

🔹والدین بعد از نیازهای روحی و عاطفی مسئول هستند که فرزندان خود را با ادب تربیت نمایند و این تکلیفی است که بر دوش آنها بوده و کوتاهی در آن، مستوجب عقوبت از سوی خدا و ملامت از سوی مردم است.

🔹مردم، خوب و بد و تربیت و بی تربیتی فرزندان را به حساب والدین می گذارند و از چشم آنان می بینند. ادب یکی از والاترین ارزش های اخلاقی در انسان می باشد. ادب قرین عقل است، از نفس مواظبت می کند و دنیای فرد را اصلاح می کند.

🔹 اوج رعایت ادب را ما در جریان عاشورا در رفتار #حضرت_عباس علیه السلام می بینیم ایشان در طول ۳۴ سال عمر شریفش، هرگز برادرش امام حسین علیه السلام را برادر خطاب نکرد. بلکه همواره ایشان را با تعبیراتی چون سیّدی، مولای من، آقای من، یابن رسول الله، سرور من و ای پسر رسول خدا صدا می زد.

🔹تنها باری که حضرت عباس علیه السلام امام حسین علیه السلام را برادر خطاب کرد، در لحظه شهادت بود که با جان و دل خطاب نمود:
“برادر، برادرت را دریاب”

این تعبیر در آخرین لحظات عمر سقای کربلا نیز، بیان گر یک نوع ادب بود، زیرا عباس علیه السلام رسم برادری را با بهترین وجه ادا نموده بود و اینک از برادرش امام حسین علیه السلام می خواست با مِهر برادری او را بنگرد.

📚(پرچم دار نینوا، ص ۴۳)

 

@montazer_moalleman

دیدگاهتان را بنویسید