پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

«طرح امامان»، یکی از ارکان مهم نظام فکری

«طرح امامان»، یکی از ارکان مهم نظام فکری

یکی از ارکان نظام فکریِ استاد میرباقری، تبیین کلیاتی از «طرح تاریخی نبی‌اکرم صلی الله علیه و آله و سلم» براساس معارف دینی است.

طرح حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها در مقابل دستگاه طواغیت، و هم‌چنین طرح ائمه اطهار علیهم السلام، در درون طرح نبی اکرم صلی الله علیه و آله قرار دارد و جزئی از آن است. برنامۀ انبیای اولوالعزم هم جزئی از برنامۀ تاریخی نبی‌اکرم صلی الله علیه و آله است.
در این رُکن از نظام اندیشه یا نظام فکری، استاد تلاش می‌کنند کلیاتی از ابعاد و اجزاء طرح تاریخیِ نبی خاتم و طرح امامان را بر اساس معارف قرآن و روایات توضیح دهند.
بعضی از سرفصل‌های مباحث استاد در این زمینه، از این قرار است:
۱. برنامه انبیای اولوالعزم؛
۲. بعثت؛
۳. غدیر؛
۴. فاطمیه؛
۵. صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام
۶. عاشورا؛
۷. ظهور علم در دوران امام باقر و امام صادق علیهما السلام؛
۸. هجرت امام رضا علیه السلام؛
۹. عصر غیبت و طرح امام زمان عجل الله تعالی فرجه؛
و…

قبل از این سرفصل‌ها، مقدمتاً خوب است که «شرح فرازهایی از زیارت جامعه کبیره» (که استاد در ۵۰ جلسه مطرح کرده‌اند) دیده شود؛ چون شناخت مقامات امامان، مقدمه درک طرح امامان است.
کتاب حکمت تاریخ (که حاوی نگاه فلسفه تاریخی است) نیز به فهم طرح امامان کمک می‌کند.
(کتاب‌های استاد در این زمینه، در فرایند تدوین قرار دارند و ان‌شاء‌الله تا در آینده منتشر خواهند شد. بسته‌های صوتی جاری حکمت که در سایت استاد بارگذاری شده، فعلاً قابل‌استفاده است. کتاب «مقام محمود» و «شرح خطبه فدکیه» نیز در نشر تمدن نوین اسلامی موجود است. این سرفصل‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی استاد هم قابل‌ردیابی است.)

پیشنهاد ما به شما

❓ سوال: منظور از «حَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا»

❓ سوال: منظور از «حَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا» در آیهٔ ۶۹ سورهٔ نساء، چه کسی یا …

دیدگاهتان را بنویسید