پنج‌شنبه , مارس 28 2024

💎واعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً

💎واعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ .(اعراف-۱۴۲)

💠ثمره این چهل روز عبادت که طبق نقل، حضرت در این چهل روز آب و غذایی نخوردند و نخوابیدند و غرق در محبت خدای متعال بودند، نزول تورات بر حضرت موسی بود.

🔸با توجه به این میهمانی خدا برای حضرت موسی، علمای اخلاق توصیه به مراقبت در این چهل روز دارند.
حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین می فرماید: «از اول ذی القعده تا دهم ذی حجّه که اربعین موسای کلیم است،
این یک فصل مناسبی است؛
🌱 بهار این کار است.
این اربعین گیری، این چله نشینی همین است!

🔹وجود مبارک موسای کلیم چهل شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود: و وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً.
به او وعده دیدار و ملاقات خصوصی دادیم؛ آمد به دیدار ما. اوّل ۳۰ شب بود؛ بعد ۱۰ شب اضافه کردیم، راهش باز بود؛ جمعاً شد چهل شب.

🔸باید توجه داشت که به قول فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی، انسان در طول سال هر زمانی که بخواهد می تواند چله بگیرد،
اما بهار چله، این چهل شب است، یعنی از اوّل ذی القعده تا دهم ذیحجّه.

🔰 قرائت زیارت وارث و زیارت عاشورا و نیز حدیث کساء علاوه بر اذکار، در چله گرفتن توصیه شده است اما لازم به ذکر است که در چله نیز نیت بسیار مهم است و هرچند که چله به هر نیتی که گرفته شود آثار معنوی خود را دارد اما بهتر است که ثواب آن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) باشد.

برگرفته از جلسات نظام مهندسی معارف (https://taalei-edu.ir/workshops/254/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C)

✅@Aminikhaah

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید