شنبه , آوریل 20 2024

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۱

🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۱

✅ بحث درباره تبارشناسی امام عصر (ع) بود که در جلسات قبل به این موضوع پرداخته و یک دسته از روایات درباره مادر امام زمان (ع) را بررسی نمودیم.

🔸 دسته دوم روایات که یکی از آن‌ها در کتاب کمال الدین به آن اشاره شده، راوی آن محمد ابن عبدالله تَهَوی است که از حکیمه خاتون روایت می‌کند که نرجس خاتون کنیزی در خانه او بوده است. این روایات با روایات دسته اول منافاتی ندارد و این دو هم‌پوشانی دارند.

🔸 دسته دیگر از روایات وجود دارد که مسعودی در اثبات الوصیه این نکته را اضافه می‌کند که جناب نرجس خاتون کنیزی بودند که در خانه خواهر امام به دنیا آمده و اهل روم نبوده‌اند.

📌 جمع بین این دو روایت این است که نرجس خاتون چه از روم آمده باشد و چه در خانه حکیمه خاتون به دنیا آمده باشد، کنیز و تحت تربیت #اهل_بیت (ع) بوده‌اند و ازدواج ایشان با حضرت عسکری (ع) اتفاق افتاده و امام عصر (ع) فرزند ایشان است و تعارض جدی بین روایات وجود ندارد.

✅ اسلام به برده‌داری بها نداد و خداوند مادر برخی از ائمه را از برده‌ها قرار داد تا ارزش و بهای بردگان و اسیران نزد همگان معلوم شود. وقتی مادر #امام از بردگان قرار می‌گیرد به این معنی است که «إنَّ أکْرَمَکُم عِندَ اللّهِ أتْقاکُم؛ گرامی‌ترین افراد نزد خداوند باتقواترین آن‌هاست»

👈 اینکه در منزل امامان ما بردگانی وجود داشته است غرض #تربیت بوده و آنها به کار گرفته نمی‌شدند. امام رضا (ع) با تمام اهل خانه و خادم‌ها سر یک سفره می‌نشستند. ائمه آن‌ها را می‌خریدند اما هرگز کنیز یا برده‌ای را به کسی نفروختند بلکه بعد از #تربیت_اسلامی در راه خدا آزادشان می‌کردند.

✅ ۵ سال اول زندگی، سخت ترین دوران زندگی امام زمان (ع) است. از طرفی #حکومت_عباسی به دنبال این است که اگر جانشین امام عسکری (ع) را ببیند، بُکشد. از طرفی امام عسکری (ع) مسئولیت دارند که امام بعد خود را به شیعیان معرفی کنند تا در مرگ جاهلی قرار نگیرند.

💠 احمد بن اسحاق اشعری قمی از بزرگان #شیعیان است. او می‌گوید به خدمت امام حسن عسکری (ع) رسیدم ومی‌خواستم درباره #جانشین آن حضرت سؤال کنم. امام فرمودند: خداوند از روزی که آدم را آفریده، لحظه‏‌ای زمین را خالی از #حجت نگذاشته، و تا #قیامت هرگز بندگان خودش را بی‏‌حجت نخواهد گذاشت. خداوند به برکت حجت خود بلاها را از اهل زمین دفع می‌کند و به خاطر او باران را فرو می‌‏فرستد و برکات زمین را خارج می‏‌کند. پرسیدم: امام و جانشین بعد از شما کیست؟ امام (ع) از جای برخاسته و شتابزده وارد خانه شدند و چون بازگشتند کودک سه ساله‌ای بر دوش خود داشتند که صورتش همچون ماه شب چهاردهم می‏‌درخشید. آنگاه به من فرمودند: ای احمد بن اسحاق، اگر تو در پیش خدا و حجت‌های او عزیز نبودی، پسرم را به تو نشان نمی‌دادم. او هم نام پیامبر خدا (ص) و هم کنیه آن حضرت است. اوست که زمین را پر از #عدل و داد می‌کند، چنان که پر از #ظلم و #جور و #ستم شده باشد.

💠 در ادامه حضرت به #غیبت طولانی ایشان اشاره نموده و می‌فرمایند:
به خدا سوگند طولانی بودن غیبت او تا آنجا است که بیشتر کسانی که به #امامت او قائل بودند از #عقیده خود برگردند و کسی بر این عقیده باقی نماند مگر آن کس که خداوند از او پیمان #ولایت ما را گرفته و #ایمان را در دل او جایگزین و با روح خود، او را حمایت و تأیید کرده باشد.
____
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۱، #مهدویت
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید