چهارشنبه , ژانویه 22 2025

تأکید چند‌باره آنچه رهبر انقلاب در این پیام کوتاه عنوان کردند

تأکید چند‌باره
آنچه رهبر انقلاب در این پیام کوتاه عنوان کردند، از منظری جدید نیست؛ چرا که ایشان پیش از این نیز بارها درباره‌ی اهمّیّت کار رسانه‌ای و تبلیغی، بیانات مشابهی داشته‌اند و از این منظر می‌توان گفت پیام جدید، تأکیدی بر اهمّیّت موضوع است و نشان می‌دهد همه‌ی مخاطبان آن باید تلاش بیشتری برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب داشته باشند. برای نمونه، ایشان ابتدای امسال و در دیدار سالانه با شاعران تأکید کردند: «امروز در دنیا چالشها و درگیری‌ها چالشهای رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند اینها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر میگذارند و دلها را تحت تأثیر قرار میدهند، ذهنها را تحت تأثیر قرار میدهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هر کس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفّق‌تر خواهد بود.» ۱۴۰۳/۱/۶
و یا در دیدار سه سال پیش با مدّاحان هشدار دادند: «این را من از روی اطّلاع عرض میکنم که امروز انبوهی از رسانه‌ها ــ نمیشود شمرد، بخصوص با این وضع فضای مجازی ــ با هزاران متخصّص، متخصّص هنر، متخصّص رسانه، متخصّص علوم ارتباطات، با پشتیبانی مالی انبوه، با پشتیبانی امنیّتی انبوه در کارند؛ برای چه؟ برای اینکه در نظام جمهوری اسلامی افکار را برگردانند، مذاقها را برگردانند، ایمانها را و باورها را تضعیف کنند، تخریب کنند؛ این[جور] است. حالا دیگران برای کشورهای دیگر چه کار میکنند، آنها بحثهای دیگری است؛ این مطلبی که من عرض میکنم، هدفی است متوجّه به کشور ما، مردم ما، جمهوری اسلامی ما، باورهای ما، اعتقادات ما. هزاران دستگاه دارند در این زمینه کار میکنند با پولهای گزاف و پشتیبانی‌های گوناگون. خب، این یک حرکت شیطانی است و جبهه‌ی شیطان است.» ۱۴۰۰/۱۱/۳
ایشان چند سال پیش از آن نیز ابزار رسانه در دست دشمن را به سلاح شیمیایی تشبیه کردند و درباره‌ی اثرات آن تأکید کردند: «ابزار رسانه ابزار مهم و اگر دستِ دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه میکنند به سلاحهای شیمیایی در جنگ نظامی؛ سلاح شیمیایی را وقتی میزنند، سلاح شیمیایی تانک و تجهیزات را از بین نمیبرد؛ تجهیزات میماند و انسانها از بین میروند و از قدرتِ استفاده‌ی از ابزار می‌افتند؛ سلاح شیمیایی در جنگ نظامی این‌جوری است؛ ابزارِ رسانه هم این‌جور است. امروز از تلویزیون، از رادیو، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی، از انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده میشود.» ۱۳۹۷/۷/۱۲

🔹نسبت رسانه و جنگ‌های امروزی
جنگ‌های امروزی اساساً با جنگ‌های گذشته تفاوت‌هایی دارند. جنگ‌های امروز پیچیده‌تر و ابزار آن‌ها متنوّع‌تر شده است. اصطلاح «جنگ ترکیبی» یا «جنگ هیبریدی» که در سال‌های اخیر به‌کرّات به گوش می‌خورد، ناشی از همین واقعیّت است. رسانه‌ها، در جنگ‌های ترکیبی، نقشی مهم و اساسی دارند؛ آن‌قدر مهم که می‌توانند حتّی یک‌تنه سرنوشت یک نبرد را تعیین کنند.اگر به طور ساده مخاطبان یا گروه‌های درگیر جنگ‌های ترکیبی را تقسیم‌بندی کنیم، می‌توان به‌اختصار از این سه گروه نام برد: رهبران، نظامیان، مردم؛ رسانه‌های دشمن می‌توانند روی هر سه گروه اثرات خاصّ خود را بگذارند. رسانه می‌تواند با عملیّات روانی، محاسبات رهبران و تصمیم‌گیران ارشد را دچار خطا کرده و آنان را دچار گمراهی و تصمیمات غلط و مهلک کند، نظامیان حاضر در میدان نبرد را به طوری مرعوب و متزلزل سازد که بدون جنگ همه‌جانبه و سخت، روحیّه‌ی خود را باخته و میدان را به حریف واگذار کنند و بالاخره آنکه مردم را به عنوان بزرگ‌ترین گروه مخاطب، فریب داده و واقعیّت‌ها را قلب کرده و باعث شود مردم آنجایی که باید در صحنه حضور بیابند، دچار غفلت و تزلزل شوند و یا حتّی عدّه‌ای در راستای اهداف دشمن، دست به اقدام بزنند.

🔹مثلّث اثرگذاری
همان‌طور که رهبر انقلاب در پیام خود تأکید کرده‌اند، «دقّت و تلاش و ابتکار» باید در دستور کار اهالی رسانه قرار گیرد. گاهی کار و تلاش زیادی انجام می‌شود امّا چون دقیق و فکرشده نیست، اثربخشی اندکی دارد یا حتّی ممکن است اثر معکوس و مخرّب داشته باشد. در خصوص لزوم تلاش نیز همین بس که دشمن با تمام توان و ابزار خود به میدان جنگ رسانه‌ای آمده و در چنین وضعیّتی باید کار جهادی و خستگی‌ناپذیر کرد. و بالاخره عنصر ابتکار تکمیل‌کننده‌ی این مثلّث است. در دنیای امروز، با وجود انبوهی از رسانه‌های رنگارنگ، راه یافتن به ذهن و قلب مخاطب و اثرگذاری بر آن، ساده و آسان نیست؛ ابتکار، آن عنصری است که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله

 

دیدگاهتان را بنویسید