پنج‌شنبه , مارس 28 2024

🌀 #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۵)

👈ادامه مطلب بحث:

🌀 #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟ (ج۲۵)

💠اگر مهربانی خدا را بچشیم، لذت می‌بریم، آدم دوست دارد لذت ببرد، بعد از لذت‌بردن، دوست دارد شادمانی کند، بندگیِ اولیاء خدا، در واقع همان شادمانی‌کردن در قبال مهربانی خداست. به پیغمبر اکرم(ص) می‌گفتند: از بس نماز می‌خوانید، پاهایتان ورم می‌کند، بس است! خدا که به شما همه‌چیز داده است! می‌فرمود: من باید تشکر کنم (…أَ لَا أَكُونُ عَبْداً شَكُوراً ؛ کافی/2/95)

💠وقتی بندۀ مؤمن، بامعرفت باشد، خدا هم او را با محبت رشد می‌دهد. در دعای ابوحمزه می‌‌خوانیم: «خدایا، من را با عقوبت، ادبم نکن ؛ إِلَهِي لَا تُؤَدِّبْنِي بِعُقُوبَتِكَ» من را با محبت‌کردن، درست کن! البته خدا همیشه این‌گونه است، منتها ما باید متوجهِ مهربانی خدا باشیم و محبتش را درک کنیم.

💠رحمت خدا را کجاها بیشتر می‌شود پیدا کرد؟ قبلاً دو راه مهم بیان کردیم؛ یکی قرآن و یکی هم درِ خانۀ اهل‌بیت(ع). یک راهِ دیگرش هم «مهربانی‌کردن به دیگران» است؛ با رحم‌کردن، می‌شود مهربانی و رحمت فراوان خدا را جذب کرد. رسول خدا(ص) می‌فرماید: درهای بهشت، به‌روی فقرا باز است و رحمت خدا نازل می‌شود بر کسی که رحم کند و به فقرا کمک کند «أَبْوَابُ الْجَنَّةِ مُفَتَّحَةٌ عَلَى الْفُقَرَاءِ وَ الرَّحْمَةُ نَازِلَةٌ عَلَى الرُّحَمَاءِ وَ اللَّهُ رَاضٍ عَنِ الْأَسْخِيَاء»(مشکات‌الانوار/231) به فقرا و مساکین، رحم کن، آن‌وقت ببین چه حس قشنگی پیدا می‌کنی! حالا تو آماده هستی که خدای مهربان را درک کنی.

💠رسول خدا(ص) فرمود: کسی که برادر دینی‌اش را با یک کلمه، احترام بگذارد و به او لطف کند و غمی را از دل او بردارد، مادامی که در این حال است رحمت الهی بالای سرش کشیده‌شده هست. «مَنْ أَكْرَمَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بِكَلِمَةٍ يُلْطِفُهُ بِهَا وَ فَرَّجَ عَنْهُ كُرْبَتَهُ لَمْ يَزَلْ فِي ظِلِّ اللَّهِ الْمَمْدُودِ عَلَيْهِ الرَّحْمَةُ مَا كَانَ فِي ذَلِكَ» (کافی/2/206) ما باید خودمان با تجربیاتی که داریم این رحمت را لمس کنیم؛ خودمان باید از این جنس بشویم.

💠امام سجاد‌(ع) آخر ماه رمضان غلامانش را جمع می‌کرد و خطاهایشان را یادآوری می‌کرد و می‌فرمود: من از همۀ خطاهای شما گذشتم، حالا بگویید: خدایا، امام سجاد‌ از ما گذشت، تو هم از امام سجاد بگذر(…و يَقولُ لَهُم: «ارفَعوا أصواتَكُم و قولوا: يا عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ، إنَّ رَبَّكَ قَد أحصى عَلَيكَ كُلَّ ما عَمِلتَ، كَما أحصَيتَ عَلَينا كُلَّ ما عَمِلنا…» ؛ اقبال‌الاعمال/1/260)

💠کسی که دیگران را ببخشد «خدای بخشنده» را هم درک می‌کند؛ کسی که به دیگران مهربانی کند «خدای مهربان» را درک می‌کند؛ انگار یک‌ذره شبیه خدا می‌شود و از جنسِ مهربانی می‌شود. اگر می‌خواهید رحمت خدا بر شما نازل شود، خودتان به دیگران مهربانی کنید(وَ الرَّحْمَةُ نَازِلَةٌ عَلَى الرُّحَمَاءِ) مطمئن باشید که در این‌صورت منافعش را می‌بینید و ضرر نمی‌کنید.

💠فرهنگ مهربانی را باید در جامعه‌مان بیشتر کنیم، به حدی که وقتی مردم، ما را-به‌عنوان یک آدم مذهبی و هیئتی- دیدند، بگویند «اینها مهربان هستند، اینها می‌بخشند، اینها تا بتواند کوتاه می‌آیند…» اگر ما این حس را به دیگران منتقل کنیم، آن‌وقت خودمان مورد رحمت خاص خدا قرار می‌گیریم.

💠اگر دیگران از ما این برداشت را داشته باشند که «فلانی مهربان است» آن‌وقت برداشت ما هم از مهربانی خدا قطعی خواهد شد؛ اهل‌بیت(ع) همین‌طور بودند، البته این رفتار مهربانانۀ آنها موجب می‌شد بعضی‌ها سوء‌استفاده کنند. اگر یک‌ذره از خشم علی(ع) می‌ترسیدند و از مهربانیِ او نسبت به امت اسلامی خبر نداشتند، حتی جرأت نمی‌کردند از سرِ کوچۀ ایشان هم عبور کنند اما…

🚩مسجد امام صادق(ع)- ۹۷.۰۳.۲۱
📢صوت در:
@Panahian_mp3

@Panahian_text

Visits: 0

دیدگاهتان را بنویسید