شنبه , جولای 6 2024

نامزدهای انتخاباتی درکی از مفهوم پیشرفته بازار رایگان ندارند!

نامزدهای انتخاباتی درکی از مفهوم پیشرفته بازار رایگان ندارند!

👌 ملت ایران در حال استماع برنامه ها و تحلیل های نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در دوره چهاردهم هستند. یکی از بحث های مغفول در گفتگوهای اقتصادی این دوره، عدم توجه جدی به تعریف جدید بازار است.

👌 توضیح بیشتر اینکه: یکی از توصیه‌های اصلی فقه المکاسب؛ ساخت بازارهای رایگان در محیط های پرتردد شهری و روستایی است. در صورت ساخت این نوع از بازارها مجموعه ای از فواید به شرح زیر به دست می آید.

👌 با ساخت بازارهای رایگان بخش قابل توجهی از مردم -که قدرت خرید یا اجاره محل کسب را ندارند- می توانند از سود ناشی از تجارت بهره ببرند و این مسئله یک نوع محرومیت زدایی پایدار و موفق است. همچنین با ساخت بازارهای رایگان، سیستم توزیع کالا در کشور متکثر می شود و تعدد توزیع کنندگان به معنای تقویت تولید -خصوصاً تولید غیرمتمرکز- در کشور است. اساساً مهمترین مشکل تولید کننده، محدودیت در انتخاب بازار و بردگی و وابستگی تولید کننده به توزیع کنندگان بزرگ و زنجیره ای است. سومین خاصیت ساخت بازارهای رایگان، ایجاد استحکام در شبکه توزیع کشور در بحران های طبیعی و نظامی است. سیستم توزیع مردمی قابلیت تخریب و تعطیل ندارد و نوعی پدافند غیرعامل محسوب می شود.

👌خلاصه سخن آنکه: ساخت بازارهای رایگان توسط حاکمیت و واقفان؛ زمینه ساز عمومی کردن تجارت است و عمومی تر شدن تجارت به معنای ۱- محرومیت زدایی پایدار، ۲-تقویت تولید و تولید کننده و ۳- استحکام شبکه توزیع کشور در برابر بحران های طبیعی و نظامی خواهد بود. (درباره ارکان پنجگانه بازار از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام در فقه المکاسب سخن گفته ایم!)

حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) – نقد و بررسی دیدگاههای اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دوره چهاردهم – روز عرفه ۱۴۴۵ – قم

❓ متن کامل سومین اطلاعیه انتخاباتی حجت‌الاسلام علی کشوری:
https://eitaa.com/olgou4/6580

#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4

دیدگاهتان را بنویسید