یکشنبه , ژوئن 30 2024

امام خمینی(ره):

بسمه تعالی

امام خمینی(ره):
ملت عظیم ایران رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در دوازدهم محرم حسینی ( مصادف با ۱۵ خرداد) جستجو کند که انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.
#امام_خمینی
صحیفه امام،جلد17،صفحه482

#نکته 👇👇

پیش از آغاز محرم 1342، امام خمینی رحمه الله ، روحانیان و واعظان را به افشاگری جنایت های شاه و اربابانش دعوت کرد. ایشان خود نیز در سیزدهم خرداد همان سال(روز عاشورا) ، به سخنرانی پرداخت و با صراحت از شاه خواست رفتارش را اصلاح کند. در پی این اقدام رژیم شاه، امام را بازداشت کرد

در روز 15 خرداد با رسیدن خبر دستگیری امام، اعتراضات گسترده ­ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد. تظاهرات تبدیل به شورش گسترده خیابانی می‌شود و دستجات مردم بی‌مهابا در مواجهه با نظامیان مستقر در شهر قرار می‌گیرند. در خیابان­ های مرکزی قم و تهران سیل جمعیت غیرقابل کنترل می‌شود. مأموران نظامی به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب و سنگ به دفاع از خود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع ­ترین حادثه، قتل ­عام دهقانان کفن­ پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سرپل باقرآباد با آن­ها روبرو شده و با سلاح­ های سنگین مردم را قتل­ عام کردند.

دوازدهم محرم 1383مصادف با 15 خرداد 1342 ایران شاهد حماسه ای خونین و غمبار بود که هرچند به ظاهر پایان یک قیام می نمود اما در واقع آغازی شد بر تداوم حرکت انقلاب اسلامی که به برکت محرم، این بذر، پانزده سال بعد در دوازدهم بهمن به ثمر نشست و مطلعی شد بر انفجار نور.

امروز پس از گذشت بیش از پنجاه سال از این واقعه و سپری شدن چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز تامل برآنچه 15 خرداد (۱۲ محرم) را بوجود آورد و آنچه در این روز فراموش نشدنی گذشت، می تواند درس های بسیاری را به ما بیاموزد.

بزرگترین مرجع بیانات امام خمینی (ره) در پیام رسان ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/280887296Cfedaa076f1
#امام_میراث_فرهنگی_نیست

دیدگاهتان را بنویسید