ما و عملیات «وعده صادق»
🔰 ما و عملیات «وعده صادق»
✍️نظری بر حوادث نظامی اخیر از منظر سلوکی و معنوی
▫️درباره عملیات بزرگ سحرگاه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ و موشکباران دشمن صهیونیستی توسط سپاه پاسداران، از ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، استراتژیک و… سخن بسیار گفته شده و خواهد شد. ما در اینجا قصد تکرار مکررات نداریم؛ بلکه هدفمان توجه به این عملیات از منظری معنوی و قرآنی است. به جرأت میتوان ۲۶ فروردین را «یومالله» نامید؛ چنانکه رهبر انقلاب روز حمله موشکی به پایگاه عینالاسد آمریکا را نیز یومالله نامیدند: «آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمیتوانست باشد. آن روزی هم که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّامالله است».
▫️ایشان در تبیین چرایی این نامگذاری چنین توضیح میدهند: «یومالله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند… اینها روزهای نقطه عطف تاریخند، روزهای تاریخسازند، روزهای عادّی نیستند اینها. اینکه یک نیرویی، یک ملّتی، این قدرت را دارد، این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبّر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، نشاندهنده دست قدرت الهی است، پس آن روز جزو ایّامالله است؛ روزها تمام میشوند، لکن تأثیرات این روزها در زندگی ملّتها باقی میمانند؛ در روحیه ملّتها، در منش ملّتها، در مسیر ملّتها، آثاری که این روزها باقی میگذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است». ایشان در ادامه تصریح میکنند که مؤمن باید با عینک توحیدی به این حوادث نظر بیفکند: «آن کسانی که دست قدرت خدا را نمیتوانند در این حوادث ببینند و تحلیلهای مادّی در این مسائل میکنند، عقب میمانند. باید دست قدرت خدا را دید. بُعد معنوی و بسیار مهمّ این حادثه همین است که خدای متعال این کار را میکند.» (بیانات در نماز جمعه ۲۷ دی ۹۸).
▫️در فرهنگ قرآن، راز و رمز پیروزی گروه مؤمنان، بهیادداشتن ایامالله است؛ شکست آنان نیز بهخاطر فراموشی همین امر مقدس است: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» (ابراهیم، ۵).
▫️البته که هرچند همه ایام به خداوند تعلق دارد، اما برخی چنان شکوهمندند که در میان ایام تعلق خاص به توحید پیدا میکنند؛ چنانکه در بیتالله و یدالله و روحالله چنین است.
▫️در بیانات اهل بیت(ع)، یومالله بر روز قیام قائم آل محمد(ع) و نیز روز قیامت و همچنین لحظه ارتحال انسان به عالم برزخ تطبیق داده شده؛ اما مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ذیل آیه فوقالذکر، با تنقیح مناط از این موارد میفرماید که یومالله روزی است که کلمه توحید بروز بیشتری دارد و قدرت و سطوت و عزت الهی در عالم نمایان میشود و قدرتهای طاغوتی را از بین میبرد؛ چنانکه با ظهور امام عصر(عج) و یا قیامت و مرگ، این امر محقق میگردد. همچنین مراد از ایامالله روزگاری است که نعمتهای مادی و معنوی پروردگار به برکت استقرار حکومت و ولایت الهی بر امت جاری میگردد.
▫️ملت مسلمان ایران نهضتی توحیدی در طول نهضتهای انبیای الهی(ع) را به پیش میبرد که روح حاکم بر آن کلمه توحید و مسیر جریان آن صراط مستقیم ولایت و قله قصوای آن نیل آحاد امت به عالیترین درجه انسانیت و حیات طیبه در سایه ولایت است. این البته راهی پرفراز و نشیب است؛ چنانکه خداوند در ذیل آیه فوقالذکر تصریح میفرماید که تنها انسانهای صبّار و شکور با تحمل ابتلائات فراوان قادر به طی آن هستند: «إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور»
▫️خداوند در آیات بعد با بیانی قاطع به ما هشدار میدهد که باید ایامالله را پاس بداریم و شکر آن را با «صبّار» بودن در برابر موج عظیم حملات دشمن بهجای آوردیم. قطعاً دشمن پس از این سیلی سختی که در ۲۶ فروردین دریافت کرد، از همه ابزارها و امکانات خویش برای تلافی استفاده خواهد کرد؛ تکاپوی او برای ضربه به پیکره اسلام، با حمله نظامی، عملیاتهای تروریستی، تحریم و فشار اقتصادی، عملیات روانی و رسانهای، اغتشاش و التهابات داخلی یا… تشدید خواهد شد. صبار و شکور اسم مبالغهاند؛ یعنی دشمنی و فشار ایادی شیطان بسیار سنگین خواهد بود و این وظیفه مؤمنان و امت حزبالله است که در این راه بسیار صبور و در پاسداری از نعمت یومالله بسیار شاکر باشند؛ که در این صورت قطعاً عنایات و امدادهای بیشمار پروردگار از زمین و آسمان برای ایشان خواهد رسید؛ اما اگر آن را کفران کردند و به بیراهه کشیده شدند، عذاب ذلت و حقارت در برابر دشمن و بندگی و دریوزگی آنان در دنیا و شکنجه و آتش خشم الهی در قیامت در انتظارشان خواهد بود: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» (ابراهیم، ۷).
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi