سه‌شنبه , دسامبر 24 2024

انسان از نگاه قرآن  گزیده جلسه دوم

انسان از نگاه قرآن
گزیده جلسه دوم

✅ هوای نفس و پیروی از آن، سندیت، حجیت و مشروعیت ندارد لذا کسی‌که از آن پیروی می‌کند از نظر قرآن گمراه‌ترین انسان است.
وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ و گمراه‌تر از کسی‌که بدون هدایتی از سوی خدا از هواهای نفسانی خود پیروی کند، کیست؟
بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ یعنی تبعیت از هوای نفس، حجت و دلیل الهی ندارد.

🔹قرآن کریم رابطه‌ی پرستش و الوهیت که یک نیاز عالی در انسان است را در دو جریان ترسیم می‌کند:
۱. جریان معبود حق، که همان الله است
۲. معبود باطل که مِن دون الله است.

✅ روایات، رابطه بین چهار عبد و معبود را بیان می‌کنند:
۱. بنده‌ی شهوت.
شهوت یعنی خواسته‌ها و زندگی براساس آن. اما دو مشکل وجود دارد:
اولا. خواسته‌ها نامحدود است؛ و انسان بی حد و حصر می‌خواهد. خُلِقَ الاِنسانُ هَلُوعًا
ثانیا. دنیا برای پاسخ به این همه خواسته‌ها، محدود است.
راه حل اینست که زندگی انسان براساس نیازش باشد نه براساس خواسته‌هایش.

۲. بنده‌ی طمع.

۳. بنده‌ی درهم و دینار (پول)
معاویه به ثمرة بن جندب، والی بصره (از راویان مهم اهل سنت) گفت: شأن نزول و صدور آیه‌ی وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ چیست؟
[این آیه در لیلة المبیت و در فضیلت امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است] گفت: علی بن ابی‌طالب است. معاویه گفت: اگر صدهزار درهم بدهم چه؟ گفت: چیزی یادم نمی‌آید. معاویه مبلغ را تا چهارصد هزار درهم بالا برد. گفت: حدیثی از رسول خدا به یادم آمد که فرمود: این آیه در شأن ابن ملجم است.

۴. بنده‌ی دنیا.
در روایات، بدترین نوع بندگی معرفی شده است. بنده‌ی دنیا در تمام عمرش مترصد است بین دنیا و آخرت را جمع کند اما در پایان کار، دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهد.
بنده‌ی دنیا امام زمان خود را هم می‌کشد. این فقره‌ی از بحث بسیار مهم است. اهمیتش این‌جاست که هنوز از این طائفه آسمانی امامت، یک نفر باقی است و آن وجود نازنین امام عصر(عج) است. اگر ما یا نسل ما خدایی‌ناکرده عَبیدُ الدُنیا باشیم، نتیجه همان می‌شود که در محرم سال ۶۱ اتفاق افتاد. هیچ‌کس از این مسئله مصون نیست.
بزرگان شیعه مثل سلیمان صرد خزاعی، رفاعة بن شداد و جناب حبیب بن مظهر اسدی در کوفه، مردم را تشویق کردند که برای امام حسین(ع) نامه بنویسند و حضرت را به کوفه دعوت کنند. ولی یک جمله مهم به مردم می‌گفتند: اگر می‌دانید که کمکش می‌کنید و با دشمنانش می‌جنگید؛ به او نامه بنویسید.

💠 مردم کوفه دارای سه ویژگی بودند:
۱. دشمن بنی‌امیه بودند.
۲. کوفه مهد تشیع بود.
۳. همگی به حسین بن علی(ع) اعتماد و اعتقاد داشتند.
این سه ویژگی در ما هم هست. ما مرکز مخالفت با سقیفه هستیم و به اهل بیت ارادت داریم. شیعه هستیم و رهبری امام عصر(عج) را قبول داریم. همگی منتظر ظهور هستیم و مرتبا اللهم عجل لولیک الفرج می‌گوییم و از حضرت دعوت می‌کنیم که آقا بیا.
این شبیه همان نامه‌هاست. مبادا ما هم همان رفتار را داشته باشیم. پس باید صفات بندگان دنیا را بدانیم.

🔹یکی از نامه‌های مردم کوفه به امام(ع)
به حسین بن علی‌ امیرالمؤمنین از ناحیه‌ی شیعه‌ی پدرش. مردم منتظرت هستند و نظر به هیچ‌کس ندارند. با بهترین درود‌ها و سلام‌ها به ساحت مقدس شما. امید است که بواسطه‌ی آمدن شما ما به حق برگردیم. ما با تو هستیم و با ما صدهزار شمشیر است. [نویسنده، عبارت امیرالمؤمنین را در وصف نام علی(ع) آورده است]

💢امام آمدند و دو روز بعد در کربلا سخنرانی کردند و فرمودند:
اَما بَعد، فَقد نَظر بنا مِن الامر، إِنَّ اَلدُّنْيَا قَدْ تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ. فَإِنِّی لاَ أَرَى اَلْمَوْتَ إِلاَّ سَعَادَةً وَ لاَ اَلْحَيَاةَ مَعَ اَلظَّالِمِينَ إِلاَّ بَرَماً.
وضعیت ما همین است که می‌بینید. دنیا عوض شده است، مردم عوض شده‌اند. (همان‌هایی که نامه نوشته‌اند نقاب زده‌اند) اما بدانید مرگ برای من سعادت است و زندگی با ظالم نکبت.
اَلنَّاس عَبِيدُ اَلدُّنْيَا مردم بنده‌ی دنیا هستند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن

@Fares_ir

 

دیدگاهتان را بنویسید